Silisjoella

1. Leiri

Lensimme Kistapeljärvelle vesitasolla. Jo lyhyt lentomatka oli hieno kokemus ja maisemat muuttuivat sen aikana selvästi karummiksi. Sevettijärvellä sentään oli selvästi metsää ja havupuita, mutta Opukasjärven takana ei enää havupuita näkynyt ja koivutkin olivat paikoin harvassa.

Koneesta näki miten kirkasta vesi kaikkialla oli. Koneesta katsottuna Näätämö näytti joen kokoiselta, mutta Silisjoki vaikutti pahaiselta purolta. Vesi oli selvästi matalalla, koska kaikkialta kivet paistoivat läpi, onneksi ei kanootteja otettu matkaan. Niillä tai kumiveneellä pärjäisi jotenkuten joen alaosilla, mutta ylhäällä ei senkään vertaa.

Näätämö ja Opukasjärvi

Kistapelille laskeutuessa näimme tai ainakin uskoimme näkevämme parven kaloja koneen alla, joka nosti fiiliksiä heti muutamalla pykälällä. Vesi oli järvessäkin matalalla, joten rantautuminen piti tehdä varoen, mutta saimme lopulta varusteet pois koneesta ja lentäjä lähti takaisin Sevettijärvelle muita lentoja hoitamaan. Oli kuulemma vielä tulossa tähän samaan paikkaan illemmalla.

Kävelimme oivalle leiripaikalle Kistapeljärven rannassa olevan kallion kupeeseen, jossa oli leirejä ennenkin ollut. Hyvä paikka leirille ja vettä oli kallion edessä paljon, joten kaloihinkin voisi mahdollisesti saada heti kontaktia.

Kistapeljoki on lähes puro

Päätimme laittaa leirin kasaan ja valmistaa hieman välipalaa. Kannoimme kamoja kallion kupeeseen ja huomasimme, että telttahan näyttää puuttuvan eikä sitä mistään löytynyt. Seisahduimme miettimään ja totesimme sen varmasti jääneen lentokoneeseen, joten eipä mikään hätä ollut. Ja olihan meillä mukana myös erätoveri, jolla mainiosti pärjäisi, vaikka telttaa ei saisikaan. Ei kyllä ilman telttaa matkaan lähtisi, joten mukava se olisi saada. Olisi pitänyt tarkemmin varusteet tarkistaa ennen koneen lähtöä, ehkä tästä jotain taas oppi...

Ei löydy, ei

Illemmalla vesitaso tulikin uusien ihmisten ja telttamme kanssa paikalle, joten eipä sitä enää tarvinnut miettiä. Alueella ei puhelin kuulunut, joten silläkään ei olisi voinut telttaa paikalle tilata. Laitoimme teltan pystyyn ja valmistimme vähän iltapalaa ja nautimme lämmikettä ja mietimme jo kalaan menoa. Järvellä näytti olevan jotain elämää ja loiskahduksia kuului harvakseltaan.

Lopulta menimme kalaan. Aki valitsi järven luoteisnurkan kohteekseen ja Tumpin kanssa menimme itärannan puolelle. Ennen kuin itse olin saanut perhoa edes sidottua perukkeen jatkoksi, niin Aksu jo hihkui vasta rannalla väsyttävänsä isoa harria. Isolta se vaikuttikin loiskeen perusteella, hämärässä ei enää oikein vastarannalle nähnyt. Hyvä alku reissulle.

Aki toi kalan näytille ja kokoakin oli reilusti yli 40 senttiä. Hieno pullea kala. Pian Tuomaskin pääsi kalaa väsyttämään. Kala näytti aluksi tulevan pussina rannalle, mutta intoutuikin jalkojen juuressa ja vetäisi siimaa kelalta. Kala jallitteli Tuomasta hetken, mutta nöyrtyi lopulta ja mittaus näytti hieman yli 40 senttiä pituudeksi.

Katselimme tilannetta ja veimme kalat leiriin. Siellä totesimme, että yksi kala olisi vielä hyvä saada huomiseksi lounaaksi, joten kävimme vielä toisen rannan kokeilemassa. Itse hukkasin perhon pensaikkoon ja siirryin tarkkailemaan tilannetta Tuomaksen kanssa. Pian lähellä kävikin kala pintomassa ja Tumppi vispasi perhon sinnepäin. Kala nappasi laakista kiinni ja mukava puolikiloinen kala tuli ylös. Siinä oli lounas huomiseksi, joten siihen loppui kalastus.

Iltapalalla

Illalla nautimme lämpimästä ja paistoimme yhden kalan iltapalaksi. Puuta ei ihan joka paikasta löytynyt, mutta riittävästi kuitenkin, jotta pienen tulen tarpeeseen sai.

Seuraava sivu >

Kommentit

KommenttiRepe Sorsa - 04.05.2014

Suunniteltiin takavuosina samaa reissua, mutta ei sitten viitsitty kun ei oikein saatu tietoa luvista. Mistä saitte luvat ostettua tuohon poronerotuspaikan paikkeille?

KommenttiMNi - 05.05.2014

Vissiinkin luvat on vähän muuttuneet ja ei taida oikein yhtä kattavaa lupaa enää olla. Inarin erämaalupa + mahdollisesti Näätämön lupa kattaa tuota aluetta, mutta näyttäisi ettei ihan koko Silisjokea, ainakin näin nopeasti katsoen.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?