Tenojoki (Utsjoki) | 27.6.2009 16:00

Kommenttihäkis - 08.07.2009

Kolmen kollin matka Espoosta kohti Pohjoista alkoi 25.6. Auto starttasi klo 16 aikoihin ja suuntana oli Kuusamo jossa vietimme ensimmäisen yön tulevaa viikkoa fiilistellen(kuppikin maistui).Sieltä seuraavana päivänä nokka kohti Tenojokea. Majoituksen olimme varanneet Nuogamin majoituskeskuksesta.

Saavuimme Nuorgamiin n.19 aikoihin josta majoitus-selvityksen sekä auton tyhjennyksen jälkeen ensimmäistä lupaa heittämään.Ensimmäisen yön heittelimme alakönkään yläpuolella, Piltamossa. Kenelläkään porukastamme ei ollut tapahtumia. Pienet levot mökillä ja päivällä jatkoimme kalastusta Vetsikon särkillä josta muutaman tärpin jälkeen allekirjoittanut sai elämänsä toisen tenolaisen, koko ei tosin päätä huimannut(Euro titti), mutta maistui silti makealta viime vuoden nolla reissun jälkeen. Ottipelinä toimi oliivi Sarvijaakko.

Sunnuntain 28.6 kalastelimme Boratbockanin(särkät) perhokalastus-alueella jossa kalastus sallittu vain 07-19 ajan. Olimme kotamontun ringissä jossa oli muistaakseni n.11 kalastajaa ja laskun pääsi laskemaan kerran kahessa tunnissa. Päivän aikana kerkesin tekemään 4 laskua joista kahella ensimmäisellä kala kiinni----> karkuun pääsivät kummatkin. Kaverini karkuutti 3 kalaa ja kolmas heitti päivän tyhjää. Päivän aikana särkiltä nousi ihan älyttömästi kalaa lähes tulkoon joka sälli sai kalan tai pari, ainakin kiinnityksen kalaan. Sitten olikin viikkorauhoituksen aika.

Maanantaina menimme ensimmäistä kertaa Sirmaan heittelemään. 5 Hengen rinkiä pyöritimme siellä ja muutamia asentokaloja kävi näyttäytymässä. Kun olin tekemässä toista laskuani alkoi asentokala näyttäytymään ihan heitto-etäisyydellä jo ja sainkin perhoni lentämään juuri oikeaan paikkaan missä kala oli joo muutamia kertoja näyttänyt vaan ei kelvannut minun olivi sarvijaakkoni. Seuraavan laskijan perhoa kala kävi katselemassa mutta ei sekään kelvannut. Muutaman laskijan jälkeen kala nappasi kaverin vihreään sarvijaakkoon. Kyseessää oli tosiaan lohiluokan kala. Kala spurttasi ensiksi ylävirtaan ja hetkeen päästä alavirtaan, Sirman koskeen kaveri perässä, muutaman minutin kala piti itseään kiinni ja pääsi irti. Kaveri ei ollut oikeen tyytyväinen ja vi***s huikka maistui melko hyvin jonka loppuseurauksena pitkä sylki lensi.

Loppuviikosta ei oo oikeen mitään mainittavaa porukamme lohikosketukset loppuivat tähän.Kalastimme Vetsikossa,Sirmassa,Alakönkäällä sekä särkillä. Yhden pienen 35 senttisen taimenen(alamittainen c&r) sain alakönkäältä, ja joitain harjuksia sekä smoltteja eksyi lohiperhoon.

Kaiken kaikkiaan oli hieno viikko jälleen pohjoisessa vaikka saalis jäikin heikoksi.Yhteensä 5 lupaa kalastimme. Näimme myös huikean 16 kilosen väsytyksen venemiehellä, joka päättyi alle kymmenessä minutissa kalastajan hyväksi.

Kommentit

Kommenttivespuutin - 12.07.2009

Rankkaa puuhaa toi lohestus! Silti kalat menee väärille miehille :)

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?