Eräs joki Itä-lapissa | 15.7.2009 16:35

KommenttiTane - 28.07.2009

Saavuimme joelle 15.7 iltapäivästä pitkän ajomatkan jälkeen, joten tunnelma oli melko kutkuttava. Noh, iltahan siinä meni poikien kanssa kalastellessa. Muutamia mitallisia harreja saimme, mutta mitä niitä keittokalaksi ottamaan kun isompaakin tiesimme joessa olevan. Laavulle tultuamme otettiin siinä sitten pienet lämmikkeet ja pehkuihin uutta päivää odotellen.

16.7 aamu
Keli oli puolipilvinen ja hieman tuuli idästä. Pojat olivat laavulla nukkumassa känniä pois, kun minä jo lähin talsimaan jokivartta alas, paikkaan missä edellisenä päivänä olin bongannut vähän jykevämmän harrin. Saavuin pienen virtaaman niskalle jossa kala oli näyttäytynyt, menin polvilleni rannalle useamman metrin päähän ottipaikasta teitämättä oliko kala enään siinä. Viskasin pienen kuulapään ylä-virtaan ja annoin sen lirua kohti niskaa jolloin PSÄDÄÄM!! Harrihan se sielä ja komea oliki. Ei niin kirkkaassa vedessä erota kalojen tai syvyyden kokoa/syvyyttä. Reilun 7 minuutin väsytyksen jälkhen nappasin vain harria niskasta ja heilautin sen rantakivikkoon. Huokaisin ihmetyksestä kuinka suuri se loppujen lopuksi olikaan, 49cm paukutti mitta. Evät olivat kauniin turkoosin punaiset ja kylki hieman kirjahtava. Ei muuta ku reppuun vain ja takasin laavulle.

Iltapäivästä päätimme lähteä kävelemään jokea ylävirtaan, välissä tulisi järviä ja pitkiä hiljaisia suvantoja. Leirissä pakkasimme hieman eväitä ja tietysti nestettä. Tuskanhiki päässä käveltyämme 6km tulimme mahtavan näköiselle paikalle. Joki teki yhdeksänkymmenen asteen mutkan, mutkan kohdalta alkoi isohko "lampi", ei sitä enään poteroksikkaan voinut kutsua. Siinä vispattuamme kaveri narautti 50cm taimenen jonka kanssa painimme 14 minuuttia. Mahtavan näköinen ja luonnon kala, tuolla päin ei mäski kalaa ole. Saimme samasta montusta useita yli 45 cm harreja, otimme muutamia keittokalaksi. Iltasella käveltyämme takaisin leirille alkoi keiton teko ja hyvvää oli.

Kommentit

KommenttiHarri.P - 29.07.2009

Komea harjus ja vielä komeampi taimen! Onnittelut kaloista!

Kommenttisibbo - 29.07.2009

Hienoja kaloja! Onnittelut

KommenttiKessi123 - 29.07.2009

Onnea komeista kaloista!Ollu näköjään putkeen menny reissu teillä!;)

Kommenttimianka - 29.07.2009

Siinä on kyllä komean mallinen taimen o.O
(eipä noi harritkaan paljon kalpene)

KommenttiSepiSipuli - 29.07.2009

Tohon haaviinhan ku vertaa niin näkee selvästi että kalat on _selvästi_ alamittaisia !

Happamia...

KommenttiTane - 30.07.2009

Alamittasia:D! Älä viitti:D Olisin minäki kade. Enhän minä tiedä että kuinka pienellä haavilla itse haavit kalas jos niitä ikinä oot ees saanu. Kiitos:D

KommenttiSepiSipuli - 30.07.2009 (Muokattu 30.7, 16:49)

Noh tossahan nyt oli hitusen vitsintynkää ihmisistä jotka kateilee ammatikseen, toivoin että ihmiset sen olisi tajunneet tuosta "Happamia...".

Eivaan, komeita kaloja. Voi kunpa joskus itsekin olisin yhtä taitava.

KommenttiTane - 30.07.2009

Anteeksi huono huumorintaju:D kiitos vain

Kommenttisanteri94 - 04.08.2009

Kuka välittää alamitoista lapissa luonnontilaisissa, hyvinvoivissa vesissä? Jos alamittaisen syömäkalan ottaa niin se ei vaikuta mihinkään.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?