Salainen | 7.8.2009 21:45

KommenttiVisionFlyFisher - 09.12.2009

Päätin laittaa merkinnän viime kesältä eräältä taimenjoelta.


Päätin lähteä läheiselle taimenjoelle salaiselle ottipaikalle kokeileilemaan uutta putkiperhoa,ja muutaman heiton jälkeen olikin jo kala kiinni.Väsyttelin kalaa n.7.min ja sitten otin kalan haaviin hieman rauhallisemmasta virrasta.

Kommentit

Kommenttijar1 - 15.12.2009

Nätin näköinen taimen !! Vai että salainen kalapaikka =)heh


KommenttiPohjamuta - 15.12.2009

Päästikkö kalan menemään? =)


Kommenttipipsa721 - 16.12.2009

Joo, nää on tosi hauskoja aina nää salaiset kalapaikat.. melkein jaksaa edes lukea :D


KommenttiLeva - 16.12.2009

pipsa721, 2 tuntia, 13 minuuttia sitten.
Joo, nää on tosi hauskoja aina nää salaiset kalapaikat.. melkein jaksaa edes lukea :D

Sen verran kumminkin näyttää kiinnostavan, että ylitti kynnyksen kommentoida merkintää...


Kommenttibrezel - 16.12.2009 (Muokattu 16.12, 15:38)

Joo, nää on tosi hauskoja aina nää salaiset kalapaikat.. melkein jaksaa edes lukea?

Samoin kommenttisi :D

Komea taimen, mutta voishan sitä kirjoittaa vaikka onko kyseessä millainen paikka ja mitä kalaa joesta löytyy muutenkin. Eikä tarvitse näissäkään tiedoissa paljastaa missä päin kyseinen paikka sijaitsee jolloin pysyy tulevaisuudessakin salassa


KommenttiVisionFlyFisher - 17.12.2009

Nuo kuvat tuli otettua oman mökin pihalla,kun ei ollut joella kamera mukana. Ja savustuspönttöönhän tuo kala pääsi.:D


KommenttiTuikkija98 - 17.12.2009

Itse olen kyllä c&r kala miehiä.... oli varmaan maukasta T: Sarkastinen


KommenttiTuikkija98 - 17.12.2009

Itse olen kyllä c&r kala miehiä.... oli varmaan maukasta T: Sarkastinen


KommenttiAL_* - 17.12.2009

Ei se C&R tee kalamiehestä toista parempaa...
Hieno taimen.


Kommenttisuperharri - 17.12.2009

On kyllä hieno taimen!!!Varmaan väänti vastaan:)


KommenttiVisionFlyFisher - 17.12.2009

Juu,pisti tosi hyvin vastaan.Ja ehdin jo aluksi epäillä sitä lentokalaksi,kun hyppi niin pirusti.;)


Kommenttimaikkel7 - 18.12.2009

Kalat on ihmisten ruokaa! Nykyään valloilla oleva c&r meininki karkaa jo hiukan käsistä itse kullakin.. Aivan kuin olisi jo nykyään väärin ottaa kalastamansa kala ja tehdä siitä maukasta ruokaa.

Ehkä tämä kaupungistunut ei enää edes osaa laittaa kalaa ruuaksi ja kokee sen liian brutaaliksi -> siksi c&r..? ;) Minäkin kerran vain haavoitin hirveä, juoksin kiinni, otin kuvat jotta voin laittaa nettiin ja sitten paikkasin sen haavat ja toivotin hyvää päivänjatkoa!

Että hyvää jatkoa vaan kaikille tännekin! Mutta vaikka ei itse kaloja ottaisikaan, niin suotakoon se muille milloin tahansa sormella osoittelematta ja tekopyhistelemättä. Kun joku laittaa raporttia ja ei sivustojen yleisen tavan mukaisesti ilmoita tärkeimpiä tietoja kaloista (pituus, paino, mihin otti ja c&r), niin ekojen viestien joukossa on kysymys että vapautitko kalat? Ihan kuin kalat olisi jotain pehmoleluja joita kysyjä syvästi rakastaa ja kokee tulleensa loukatuksi jos hänen rakkaita lemmikkejään joku on mennyt tappamaan. Idiotismin huipennus.

Eikä ole tarkoitus provota, mutta nyt vaan alkoi nyppiä tarpeeksi tämä ainainen viisastelu c&r:n pyhyydestä. Varmaankin topicceja löytyisi keskusteluista vaikka kuinka, mutta nyt oli vaan kommentoitava.

Ps. VisionFlyFisher - Uskon että sinusta tulee valtavan taitava perhokalastaja vuosion varrella. Toivottavasti innokkuus säilyy rakasta harrastusta kohtaan ja muistat elämässä ajatella itse.


Kommenttinimetön - 18.12.2009

Pakko nyt puhua itsekkin. Onko joki/koski yleisessä käytössä? Jos on ja sinne istutetaan kaloja, niin ymmärän että tapoit kalan. Mutta jos kalapaikka ei ole julkinen ja sinne ei tehdä istutuksia, suosittelen lämpimästi laskemaan nämä kalat takaisin, koska joen kalakanta on usein näiden kalojen varassa. Toki kaloja voi ottaa ravinnoksi, kunhan noudattaa kestävänkäytön periaatteita.Ota selvää joen kalatilanteesta.Kyllä kaloja saa ottaa myös ravinnoksi. Itsekin olen nuori ja innokas perhokalastaja ja -sitoja


Kommenttimaikkel7 - 18.12.2009 (Muokattu 18.12, 15:38)

-


Kommenttimaikkel7 - 18.12.2009

Kyllä. Niin itsekin lasken kaloja yhtä lailla pois - kaikkeen tähän vaikuttaa kalastettava kohde, sen kanta/tietous siitä tai sen vähyydestä, kalan koko, oma nälkä, kalan muu kunto, vuodenaika jne.

Kommenttini ei ollut mitenkään vain tähän kohteeseen erikseen puoltava (kyseessähän siis oli vain salainen ottipaikka, ei välttämättä mikään puropahainen ;)), vaan yleisesti sen c&r palvominen ja c&r:n tuoma ainoa oikea oikeutus kalastukselle on mielestäni paheksuttavaa ja itsekästä.

Se mitä voisimme tehdä kalakannoille Suomessa ei edisty eikä kehity sillä, että viisastellaan kilpaa netissä kuka otti kalan ja kuka ei. Ja miksi.

Ehkä itse sorruin nyt paljon sivusta seuraavana paheksumaani viisasteluun mutta kun tuntuu tätä viisastelua näillä perhokalastus-saiteilla riittävän, niin ei tippa tapa eikä ämpäriin huku.


KommenttikalameesMAZA - 18.12.2009

On kyllä upea taimen, onnea!! :) Ja uskon että väänsi hyvin vastaan ;)

Mutta on nyt itsekin pakko ottaa kantaa tähän nykyään niin yleiseen c&r- kalastukseen. Itse kyllä otan mitantäyttävän kalan jos on vaan sopusuhtaisessa kunnossa (eli ei laiha vaan pulleahko). Ja en hirveästi usko tuon c&r:n lisäävän kalakantojamme, koska kyllähän ennen kuin se saapui Suomeen, niin täällä kyllä otettiin mitantäyttävät kalat ja silti niitä kaloja saatiin.

Sekä ottaen kantaan tuohon maikkel7:n kommenttiin, niin kyllä taimen on vaan niin perskuleen hyvää syötävää, puhumattakaan jäämerenlohesta. Sen kyllä ymmärtää jos jollakulla on allergia, eikä sen takia ota kalaa matkaansa. Mutta sitten kun on nämä että "se nyt vaan on trendikästä" kun ei ota sitä kalaa syötäväkseen. Sehän on sitä jotain ravintoketju systeemia että ihmiset syö kaloja , eläimiä joita voi pyydystää ja sitten elättää niillä perheensä. Näin on tehty aikojen alusta asti, enkä usko että silloin kovin kummosta c&r menetelmää oli käytössä.

Ps. Onnittelut vielä taimenesta! :)


Kommenttibrezel - 18.12.2009

Edelleen paikasta riippuen? Jos lähtee ottamaan kaikki paremman kokoiset taimenet ylös esimerkiksi pienestä joesta/purosta missä ei ole erityisen suurta taimenkantaa niin se näkyy ajan kanssa? Eli kannattaa miettiä muutakin kuin omaa mahaa kalastaessa.

Menee vähän offtopikiksi joten onnittelut kalasta ja katsotaan jos jatkuu...


KommenttiMik@z - 18.12.2009

Heh lapsoset vauhdissa :)


KommenttikalameesMAZA - 19.12.2009

En usko että niin kovaa kalamiestä löytyy joka kalastaa jonkun puron typötyhjäksi,meinaan ilman nuottaa ja verkkoamista. :D Ja kyllä sellaisessa purossa/joessa varmasti on myös kutukypsiä taimenia, kun kerta taimenta siinä esiintyy. Ja jos paikka on jokin pieni puro niin tuskin siitä liian usein tuonkaan kokoista kalaa nousee, ja alamitathan tietysti lasketaan takaisin kasvamaan. Ja kunhan vaan kudut onnistuvat toivotulla tavalla niin kanta varmasti pysyy ihan terveenä jos sieltä ei kesään saada kuin yksi tai pari useampaa ottikalaa.
Ja itse en kyllä kalastaessani ajattele omaa vatsaa, vaan sitä että on edes jokin paikka ja harrastus maailmassa joka rauhoittaa eikä painosta onnistumaan. Ja jos ottikala nasahtaa, niin mukavahan homma se on, varsinkin itsenappaama kala on aika mukava syötävä.
Silti mielestäni c&r-kalastus on vain trendi, jota jotkin käyttävät mahdollisesti sen takia että "erottuvat joukosta", "ovat mukamas parempia kalastajia kun päästävät sen otettavan, jopa isonkin takasin omaan maailmaan" tai että "kun ne tekee niin siellä kalaohjelmissakin."

Sorry for offtopic.


Kommenttinimetön - 19.12.2009

Voisiko päiväkirjamerkinnän lisääjä valaista paikan olosuhteita?? Onko se puro vai joki ja tehdäänkö sinne istutuksia? Ei tartte paljastaa paikkaa.


KommenttiMik@z - 19.12.2009

Eikö tuon nyt vois jo antaa olla. Olkaa nyt vaan per*ele onnellisia kaverin puolesta, kun tämä on saanut hyvän savukalan.

Turha tuosta on enää inistä, koska kyseinen henkilö ei ole mitään väärää tehnyt. Kala on mitallinen ja uskottavasti luvat olleet kunnossa, jos sellaisia paikkaan tarvitsee. Rasittavaa kun lähes jokaisessa päiväkirjamerkinnässä aletaan marisemaan saaliista tai kalastajan toiminnasta.


KommenttiM.T.90 - 19.12.2009

Täytyy vaan ihmetellä, että MIKÄ hemmetti teitä ihmisiä riivaa, tähän pojankoltiaiseen ei Suomen kalakannat kaadu eikä edes tuon salaisenpaikan kaan.
Poika on saanut hienon kalan ja täällä aletaan heti ulisemaan. Itselleni tulee toisen puolesta heti hyvä mieli ja olen iloinen toisen puolesta. Olkaa tekin ;) Tosin se tuntuu olevan kovin vaikeaa, en nimittäin ole ensimmäinen enkä viimeinen kuka tästä sanoo. Perhorasia tuntuu mielelestäni nykyään taistelutantereelta eikä niinkään enään yhteisölliseltä paikalta, missä hyvissä mielin voi käydä aikaa tappamassa.

Ne jotka ovat C&R kannalla ovat ja saavat olla, mutta älkää herranjumala alkako siitä toisille huutelemaan jotka toisin tekevät. Tässä tapauksessa tämä nuori herrasmies on ottanut mitantäyttävän kalan, joka on aivan oikeutettua.
Tuskin hänellä mitään verkkovirityksiä siellä ole vaan ihan on kaveri kalastamisen ilosta käynyt kokeilemassa onneaan, ja kun "pyydä ja päästä -on uskontomme" ihmiset näkee niin tottahan siellä on nyt kalakannat mennyttä, väärä uskoinen on ottanut kalan ylös, eikä ole viettänyt 6 tuntia koneella ennen kalaan lähtöä etsiäkseen tietoa kalapaikasta, että onko sieltä soveliasta ottaa yksi kala ylös.

Ajatelkaa ihmiset välillä myös toisia ja olkaa jopa joskus iloisia muiden puolesta, niin saadaan Perhorasiasta taas mukava ja mielenkiintoinen paikka. :)

-MT90-


Kommenttisuperharri - 19.12.2009

M.T.90:ASIAA!!!!!!!!


Kommentti-Perhostelija- - 19.12.2009

M.T.90 puhuu kyllä ihan asiaa! Ylittyi kynnys itselläkin tuosta "cätshi ja Riliisi" hommasta sen verran, että kattokaas poijjat peiliin ja miettikeehän ku joku meitä jahtais tuolla pitsan sisään sullotuilla koukkuvirityksillä ja sit ku me urpot siihe naukattas kiinni ja juostas ittensä henkihieveriin ja pahimmillaan silleen että juoksee tajun itseltään veks (huom kokemusta tästä!) ja sit repii meijän kurkusta kun on saanut väsytettyy niin koukut veks ja vähän ravistelee et jatkahan matkaa nii jo meistä moni siinä hämärän rajamailla ajatteleis, että voishan tää jo loppua ym. Aatelkaa sitä kalaaki myös vähän että onko se niin "onnellinen" sit kuitenkaan jos sen päästää takaisin sinne veteen kuin että päästät kivut ja muut tainnuttamalla ja verestämällä ja kotona juhla-ateriaksi valmistamalla. Ei siinä, päästän minäkin kaloja takaisin, mutta huolellisesti ensin elvyttämällä vedessä ja mahdollisimman pientä kärsimystä sille aiheuttaen, että se voi jatkaa normaalisti tuolla ahdin valtakunnassa. Mutta kaloja tulee ottaakin evääksi jos vähänkään siltä tuntuu, mikäs sen makoisampaa kuin omaa pyydystämää kirbeliä tai tanea syödessä...Varsinki näin jouluna:D Joo, mut asiaan onnea hienosta kalasta ja ei kannata hirveesti noista inisijöistä välittää, kuhan oot vähän varttuneempi niin käyt vähäsen salilla ja hankit habaa ja kyselet näiltä ulisijoilta uuvelleen et mitenkä se asian laita nyt oli tän kalan suhteen;D Sanotaan näin, että ei näitä nuoria kalastuksen parissa liiaksi ole joten hyvä harrastus ja pääsee irti arjen kiireestä!
Joo, mutta kireitä jatkossakin ja hyvää joulun odotusta kaikille:)


Kommenttibrezel - 19.12.2009 (Muokattu 19.12, 17:02)

Oma kommentini ei todellakaan koske tätä päiväkirja merkintään? Sanoin vain oman mielipiteeni c&r kalastuksesta purokalastajana, koska tiedän paikkoja joissa c&r kalastus on kohdallaan (ei kalastaminen on viellä parempi vaihtoehto tietysti) ja kerro toki onko minkän tyylinen paikka kyseessä.


KommenttikalameesMAZA - 19.12.2009

Eikä minunkaan kommenttini koske tätä päiväkirjamerkintää, halusin/haluan vain tietää miksi jotkut kalastavat tällä c&r tyylillä, isommissakin vesistöissä? Sekä tuoda oman mielipiteen asiasta. Mutta ihan vain helpottaakseni tätä offtopicia mikä on menoillaan, niin eipähän se tietenkään ole muiden asia kuka päästää ottikalat takaisin ja kuka ei. Ja kun tälläisia ot-tilanteita tule niin olisi ihan hyvä jos ei yleistettäisi tekijöitä esim. kun ihmiset sitä sun tätä.
Päätän omalta osaltani tämän tähän, eikä muuta kuin hyvää jolua kaikille! :)


KommenttiIke - 19.12.2009

En ole ikinä vannonut c&r kalastuksen nimiin absoluuttisena totuutena vaikka kalastankin nykyisin ainoastaan väkäsettömillä. Kunhan pojat kalastellaan kalapaikkojen ja valtion sääntöjen mukaan, niin kellään ei ole mitään varaa tulla sanomaan mitään. Itse liputan valikoivan kalastuksen suhteen eli istarit ruokapöytään ja niitäkin otetaan se mikä järkevästi ehditään syödä. Kyllä jokainen tajuaa mikä on järkevää ja mikä ei. Jos kannetaan koskilta kalaa naapureille sun muille tutuille sääntöjen niin salliessa niin pitää katsoa aika tiukasti peiliin. Jos taasen kalastussäännöt ja eritoten kalakannat kestävät ottaa kalan mukaan niin sitten vaan taimenta pannulle. Se mitä koetin sanoa tässä on, että ei ole oikein olla yltiöpäinen c&r mies, mutta ei myöskään pidä pamputtaa kaikkea verukkeella "ei näistä mun kolkkaamista kaloista ole mitään väliä kalakantojen suhten". Kyllä se kultainen keskitie sieltä löytyy jos vähän vaivautuu ajattelemaan asiaa.


KommentticAse - 21.12.2009 (Muokattu 21.12, 14:45)

Jos janteri ei halua paljastaa kalapaikkaansa niin eikö se jo kerro jonkinnäköisestä suojelunhalusta kyseisen paikan kalakantaa kohti?


KommenttiVisionFlyFisher - 01.06.2010 (Muokattu 1.6, 15:29)

cAse puhuu asiaa.Mutta sen verran voin kertoa ettei löydy kyseinen joki ELYn lohi-ja siikapitoisten jokien listalta eikä sieltä löyvy koko joen nimeäkään.Ja luonnontaimenta siinä onpi,ja erittäin elinvoimainen kanta.4/20 saamistani taimenista olen papittanut 2 vuoden aikana.Tänä vuonna olen ottanut yhden ruokafisun ja joskus loppukesällä kalastan joulukalan sieltä.Loput cee&är.:)


KommenttiVisionFlyFisher - 01.06.2010

ja -Perhostelija-lle;oon alottanu voimanoston n.1½ vuotta sitten.:D

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?