Puolakankoski (Jaala) | 20.8.2011 11:45

KommenttiLiukkoRa - 01.09.2011

Soitin Samille edellisenä iltana ja kysyin että lähdettäiskö Vuolenkoskelle kalaan. Sami sanoi että voistaisiin mennö mieluummin Puolakankoskella käymään. Itse en ollut käynyt kertaakaan Puolakalla, joten kerta olisi ensimmäiseni. Lähdimme ajamaan koskelle noin kello 11. Kävimme samala kurkistamassa Sonnanjoen tilanteen. Vesi matalalla, ei kaloja.

Saavuimme koskelle noin kello 12. Haimme luvat ja virittelimme välineet. Paikalla oli myös yksi Smin tuttu, ja muita kalastajia. Suurin-osa kalasti virvelillä. Välineet viriteltyämme, menimme saareen larvastamaan rantoja. Sami sai heti alkajaisiksi yhden pienen ahvenen joka sai vapautensa.

Siirryimme kalastamaan toiselle puolelle jokea, jossa ei sillä htkellä ollut ketään muita kalastajia. Toivoimme, että padon luukut menisivät kiinni, jotta taimen nousisi pintaan. Tällä kertaa oi myös toinen luukku auki, jotenka virtaus oli normaalia kovempi. Heittelimme rannasta kivien kupeisiin, jossa olimme nähneet kaloja, näimme yhden Taimenen, ja samassa se olkin jo Samilla kiinni! Reissun avaus Taimen. Noin 35cm.

Jatkoimme matkaa paljon pidemmälle aluetta, jossa kukaan ei ollut kalastanut sinä päivänä. Samille kävi yhtäkkiä todella voimakkaasti Taimen kiinni. Kala ei liikkunut minnekkään, joten jouduimme vetämään sen alavirtaan päin. Olimme varmoja, että nyt oli iso kiinni. Pettymykseksemme huomasimme, että Taimen oli edellistä pienempi, ja vielä kyljestä kiinni. Ei se mitään, kala mikä kala.

Olimme palaamassa takaisinpäin, kun vaihdoin itselleni mustan tuplakuulanymfin. Perho oli rakennettu kahdesta messinkikuulasta, tungsten-kuulien puutteen takia. Olikohan kolmas heitto, kun olin nostamassa siimaa uuteen heittoon, ja Taimen suorastaan hyppäsi perhooni. Nyt oli kiinni elämäni ensimmäinen perhotaimen. Nyt ei saa hötkyillä! Sami sai kalan ensiyrittämällä haaviin. Siinä sitten oli elämäni ensimmäinen perhotaimen!

Jatkoimme vielä kalastusta, kunnes siirryimme makkaran paiston puolelle. Ruoan jälkeen Sami koitti larvastelle saaren reunoja, kun yhtäkkiä näimme vain kellertävän kyljen välähtävän. About kolme potkua ja irti. Aivan rannan vierestä.

Siirryimme toiselle puolelle kalastamaan. Kello oli noin kuusi, ja odottelimme jo luukkujen sammumista. Toinen luukku oli jo alkanut laskeutua, mutta virtaukseen se ei vaikuttanut. Saimme nyt tunnin sisään kaksi taimenta. Sami sai molemmat. Pidimme tässä vaiheessa taktiikkapalaverin.

Laitoimme molemmat viime hetken yritykseksi pupat siiman päähän. Jatkoimme kalastusta edelleen saaren vastapäätä olevalla puolella. Sami lähti kalastusalueen lähes päätyrajalle. Yhtäkkiä Samin vieressä hyppäsi Taimen, ja samantien kun se osui veteen, Samin siima kiristyi. Nytkin luulimme kalan olevan suorastaan jättimäinen. Mutta EI! Tämä kala taas oli evästä kiinni!
Tähän päätimme upean kalareissumme. Saaliina elämäni ensimmäinen perhotaimen!

Kommentit

Kommenttikoskisjukka - 01.09.2011

Vaikka te nuoret pojat saatte viekä suhteessa eniten CR kaloja, mutta mutta kalan tulevaa tervettä elämää edesauttaen ÄLKÄÄ SUOTTA VAIN KUVAN TAKIA OTTAKOO KÄSIIN (SAATI SITTEN PURISTELKOO KALAA)!!! PLEASE! :(

Tiedän että innostuksissanne haluatte hyvät kuvat, mutta kalan tulevat elämän edellytykset huononevat huomattavasti. itse en ota kalasta kiinni ollenkaan, hoidan koukun irroittamisen banksilla. Kalaa suojaava lima ei vaurioitu!

Tämä on tämmöisen vanhan onkija ohjeistus. Ottakaan siitä vaarin neuvo.

KommenttiLiukkoRa - 02.09.2011

Ok. Arvasin että tässä kävisi näin. Ajattelimme että kyllä siitä ekaste perhotaimenesta voi kuvan ottaa. Ja kalaa ei TODELLAKAAN ole puristeltu. Ja kuvathan on jopa vedessä.

KommenttiSepiSipuli - 02.09.2011

Nyt on jo aikamoista nillitystä jukkis, tässähän on jo varsin mallikkaasti kuvista päätellen kaloja käsitelty. Kaikessahan toki parantamisen varaa on AINA, mutta ei tässä mielestäni mitään räikeitä väärinkäytöksiä. Ennemminkin antaisin peukkua kun piiskaa näistä C&r kuvista.

KommenttiLiukkoRa - 02.09.2011

Ja tuolla Puolakallahan sitä kalaa riittää, sillä sinne istutetaan kalaa lähes koko ajan, joten en pidä kovinkaan suurena rikkeenä jos ensimmäistä perhotaimenta kuvailee vedessä. Mutta jokaisella on omat mielipiteet, ja niistä pitää pitää kiinni.

KommenttikalameesMAZA - 02.09.2011

Mä just katoin että onpa pojat hyvin malttanu vedessä kuvailla kalat! Plussat niistä! Ihmetouhua ruveta oikein otetuista C&R kuvista mesomaan...

Kommenttisanteri94 - 02.09.2011

Koskisjukka, oletko aivan oikeasti sitä mieltä että kala vahingoittuu tuollaisen kädessä käyttämisen johdosta?! Sen ymmärrän että kalaa ei ole järkeä laskea millekkään kivikolle tai soralle mutta tuo käsiin ottaminen (käden kasteltuina) on täysin tervettä touhua ja jos on erimieltä niin itse en ainakaan edes yrittäisi mainostaa sitä muille. Hienot kalat ja mukavan näköinen paikka =)

Kommenttinimetön - 02.09.2011

Miksi h*lvetissä pitää laittaa saalisraporttiin 6 alamittasita kalaa kun päiväkirjamerkintää tehdessä lukee että ei alamittaisia saaliita?

Kommenttipipsa721 - 02.09.2011

Johan pukkaa koskisjukalta ja santtu95lta nyt provoa. Jättäkää ihmees noiden idioottien kommentit huomioimatta. Onnittelut ekasta taimenesta :)

Kommenttikoskisjukka - 02.09.2011

Lukekaapa tuo ja miettikääpä sitä ajatuksella!!!

P.S. Nämä eivät ole todellakaan meidän keksintöjä vaan saalista kunnioittavien hyväksyttyjä tapoja.

P.S.S Kuvathan on otettu veden päällä, ei vedessä!

KommenttiIke - 02.09.2011 (Muokattu 2.9, 22:14)

koskisjukan kommentti ei todellakaan ollut idioottimainen vaan todella asiallinen eli salakalastaja-Pipsa teki taas itsestään pellen. Nyt hei valoja päälle näissä kommenteissa täällä. Ihan riittävän alhaalla on taso jo muutenkin :(

KommenttiJan-- - 02.09.2011

Viihdyttävää iltaluettavaa nämä perhorasian käyttäjien kommmentit. santtu95 tuntuu itkevän jokaseen lisättyyn perhoon ja päiväkirja merkintään jotain. Joka jutusta löytyy valittamisen aihetta. Nuoren herran omia kuvia kun katselee, niin kyllähän sielläkin ties missä nurmikoilla ja käsissä niitä alamittasia kaloja on pyöritelty.
Tietty sitä voi vähän miettii montako kuvaa meinaa yhestä kalasta ottaa tai ylipäätänsä alamittasista, mutta joo.

Kommenttipipsa721 - 03.09.2011

Haha, asiallisen lempinimen olen saanu :D Iken muroihin olen näköjään aika pahasti kussu kun jaksaa aina muistuttaa tuosta kerran tekemästäni virheestä, joten noinkohan sinunkaan kommenttisi järin asiallisia ovat, minä ainakin olen kerrasta läksyni oppinut, vaikka en 100% syyllinen koekkaan tapahtuneeseen olevani :D Tiedän kyllä miten kalat pitää vapauttaa ja nuo perhokalastajien sivuilla olevat ohjeet tasan tarkkaan olen lukenut. Mielestäni kuvien perusteella kaloja on käsitelty varsin hienosti ja noidenkaan kuvien ottamiseen ei varmasti muutamaa hetkeä kauempaa ole mennyt. Toki jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, tässä tapauksessa koin noiden edellämainittujen nimimerkkien viestien olleen provoja.

KommenttiLiukkoRa - 03.09.2011

Jos 1kala on sen kymmenen sekunttia maximissaan vedesta poissa, kosteilla käsillä niin en usko että se kovin suurta vahinkoa tuottaisi.
ps. Kala lähti oikein iloisesti rannasta eikä kuollut!

KommenttiIke - 03.09.2011

Ihan hyvät aamumurot oli. No ehkä vähän provoilin itsekkin, mutta ei nyt ihan asiallista ole lähteä toisia idiootiksi haukkumaan jos ohjeistaa c&r kuvista. Nämä nyt ei kyllä onneksi ihan pahimmasta päästä ole eli ei ole maalla kuvattu hiekassa tms.

Kommenttistupe10 - 03.09.2011

No santtu95:tosella ei ole kyllä mitään varaa sanoa tähän päiväkirjamerkintään! http://perhorasia.fi/Diary/ViewDiaryEntry.thtml?entryID=8479 Sullahan on tuossa taimen pyörinyt nurmikolla ja sen jälkeen olet ottanut sen vielä käteen kuvattavaksi. Ja on varmasti ollut kauan pois vedestä,kun olet asetellut kamerasi vielä itselaukaisuun.

Ihan asiallisesti on pojat mielestäni kalat kuvannut,vaikka kahdessa ensimmäisessä kuvassa onkin samakala. Kolmannesta en tiedä.

Onnea kuitenkin!

Tuomas

Kommenttipipsa721 - 03.09.2011

Nämähän aina on näitä kalamiesten välillä käymiä kiihkeitä keskusteluja :D Ikenki kanssa varmasti tälle joskus vielä "leiritulilla" parin napanterin jälkeen naureskellaan, jos samoille mestoille satutaan. Huh, viikko vielä ja 5 päivän syysreissu Kiirunan harreja narraamaan. Kireitä syksyyn tasapuolisesti kaikille!

KommenttiIke - 03.09.2011

Kyllä minäkin veikkaan, että parin napsun jälkeen taputellaan olalle huippujätkä on huippujätkä tunnelmissa. Kyllä bittimaaailmaan aina meteliä sopii :)

Mutta ihan yleisesti kantsii minusta ottaa sellainen tapa, että ei kuvaa alamittaisia kaloja ollenkaan. Tahtoo tuo oma blogi olla usein kalakuvista vajaa, mutta parempi se vaan on antaa alamittaisten lähteä uimaan asap. Ja kuten sanottua, niin tässä ei kuvissa juuri vikaa ole.

Kommenttipipsa721 - 03.09.2011

Tai ottaa sellaisen asenteen ettei kuvaile kaloja juuri ollenkaan :D Taitaa tää olla melkein ainokaisii mitä on otettu tänä vuonna.

KommenttiMik@z - 03.09.2011

"Ja on varmasti ollut kauan pois vedestä,kun olet asetellut kamerasi vielä itselaukaisuun."

Tuohon haluan antaa sellaisen vinkin/näkökulman, että kala voi olla koko ajan vedessä, vaikka itselaukaisinta virittelisikin. Itse olen nyt lähinpäivinä joutunut muutaman itselaukaisukuvan ottamaan ja kalat ovat olleet vain muutaman sekunnin ilmassa. Pidän siis kalan ja haavin vedessä sen aikaa kun virittelen kameran, minkä jälkeen sitten hipsin haaville odottelemaan kameran piippauksia. Kun kuvanotto on lähellä, nostan kalan haavista ja lasken samantien takaisin veteen. Ko. tekniikka toimii ainakin isolla Didan haavilla oikein hyvin.

Mielestäni tässä merkinnässä ei mitään kauheita vääryyksiä ole tapahtunut, mutta kannattaa tosiaan miettiä sitä alamittaisten kuvaamista jatkossa. Niitä tulet kuitenkin saamaan lähes jokaisella reissulla. Onnea ensimmäisestä taimenesta!

Kommenttistupe10 - 03.09.2011 (Muokattu 3.9, 18:05)

No näet kuitenkin,että kala on ollut maassa nurmikolla ja tämänjälkeen otettu vielä itselaukaisu kuva. Eli kala on ollut kauan pois vedestä..

KommenttiMik@z - 03.09.2011

Noh sen tietää vain santtu95 itse ja olen kyllä tuohon santun päiväkirjamerkintään antanut oman kantani merkinnän ensimmäisellä kommentilla ;)

Lähinnä halusin kertoa vasta-alkajille tavan, kuinka kalaa vahingoittamatta pystyy ottamaan kohtalaisen potretin yksinkin.

Kommenttichristdethroned - 03.09.2011

Mielenkiintoista argumentointia ihmisiltä, jokta kuitennkin harrastavat aikalailla sitä ultimaattisinta bloodsporttia. Kukkahatut syrjään. Ei niitä ongittuja kaloja tietenkään tarvitse tahallaan vahingoittaa sen enempää kuin mahdollista, mutta menee tämä pikkurilli pystyssä heiluminen jo hieman liian pitkälle mielestäni... :D

Kommenttikoskisjukka - 03.09.2011 (Muokattu 3.9, 22:45)

Ai jestas mikä riita ja hammasten kiristys alkoi kun opastaa nuoria kalastajia!

Miettikää myös Te vanhat onkijat (ja kommentoijat), että nuoriso ottaa Teistä mallia, niin kirjoituksistanne ja koskilla kalastaessanne!

Miettikää minkälaisen kuvan haluatte antaa tästä jalosta harrastuksesta!?

(hujanen voisi varmaan halutessaan jatkaa tästä kasvatuksellisesta puolesta enemmän)

Kommenttitrutta - 04.09.2011

En minäkään ymmärrä tätä hemmetin kuvausintoa, ihan kuin koko reissu tärkein pointti olisi saada joku tajunnanräjäyttäväotos nettisivulle jossa kaikki sitten painaa että tykkää ja antaa ainakin kymmenen pistettä!

KommenttiPeltopython - 05.09.2011

Onnittelut elämän ensimmäisestä perhotaimenesta! ;)

Kommenttianze - 05.09.2011

Hehe, mietitään nyt kuinka olisi käynyt jos tuollaisia neuvoja olisi mennyt 70 vuotta sitten huutelemaan joen rannalla... luulisin että olisi lentänyt komeassa kaaressa sillan yli koskeen! :D

Kommentti-op- - 05.09.2011 (Muokattu 5.9, 21:33)

Huoh...nuoret sällit on saaneet ekat hiukan "paremmat" tamunsa,ja ovat halunneet kuvata ne. se on kyllä mun mielestä ihan ok,varsinkin kun kalat on maltettu kuvata vielä noinkin nätisti.trutan ja santtu 95 on ihan turha tulla iniseen,olette VARMASTI itsekkin nuorena kalamiehenä räpeltänyt ensimmäisten kalojenne kanssa(mikäli olette noin nuorena aloittanut perhostelun)...trutta ei vissiin osaa lukee tai ei tajua mitä koskijukka kommas just ennen sitä...täällä on tosiaan paljon junnuja ja suuret ja mahtavat "nimimiehet" eivät anna hyvää kuvaa heille tollasella...eikä koskijukan ekassa kommentissa oo mitään vikaa,täysin asiallinen huomautus!mutta jokatapauksessa onnea ekoista perhotaimenista!

Kommenttihc_flyfisher - 07.09.2011

Onnea kaloista! :) Toivoo HC!

KommenttiUgge - 07.09.2011

Varsin mallikkaastihan tuossa on toimittu kun otetaan huomioon ekan pervotanen tuoma huikea fiilis ja saamamiehen tunne.

Onnea ekasta onnistumisesta!
...kireitä

KommenttiLiukkoRa - 08.09.2011

Kiiitoksia noista onnitteluista! Mielestäni kyllä kuva on asiallisesti otettu, eikä kala vahingoittunut.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?