Merikarvianjoki (Merikarvia) | 26.8.2006 08:30

KommenttiVisaK. - 26.08.2006

Ajattelin lähteä katsastamaan Merikarvian tilanteen, vaikka se suht hyvin tiedossa olikin; kuivaa. Lähdin reissuun olemattomin odotuksin ja ajattelin "ei sieltä joesta mitään nouse." Mutta joki näyttikin, että siitä ei sovi näin ajatella...

Aamulla lupa ulos Köffistä ja Lankoskelle. Kuljin koskea ylhäältä alaspäin ja pääsinkin näkökalastamaan paria kooman partaalla olevaa kirjoa, jotka eivät tietenkään ottaneet virityksiini. Noin puolivälissä Lankoskea eräästä montusta vihainen kala sitten kiinni... luulin piteleväni hieman normikokoa parempaa kirjoa, kunnes pintaan pullahti puolen metrin vihermakkara, keskeltä selkää kiinni... Henki pois ja minkinrehuksi, näitä ei täällä kaivata.

Aivan Lankosken alaosasta, matalasta suvannosta otti viimein kirjo kiinni. Kala raivosi hetken matalassa vedessä, jossa sen menoa oli hauska seurata. Kala haaviin, kala ulos haavista ja kala takaisin. Sen jälkeen Köffin nakkiranskalaisten kautta Holmalle. Ajattelin kokeilla harjusta suvannon yläpuolisesta koskesta ja ohensin peruketta 0,16 milliseksi. Hetken päästä siimassa temusi mukava yli kolmekymppinen harri, jonka luonnollisesti vapautin. Kosken ylös ehdittyäni olin vapauttanut vielä puolenkymmentä alamittaista harria, hyvin tuntui joessa elämää olevan. Pidin sen jälkeen reilumman mittaisen tauon kalastuksesta.

Kello läheni kahta kun aloin valmistautumaan alakosken koluamiseen. Huomasin Holmassa tehdyn koskikunnostusta suvannon alapuoliselle alueelle. Eräs (minulle) aiemmin kalaton monttu oli saanut muutaman vedenalaisen kiven lisää. Näytti siinä näköjään kalatkin viihtyvän koska pian perhoa vietiin. Pieni, mutta pippurinen kirjo haavin kautta takaisin kiertoon. Pian tämän jälkeen jaaritellessani puhelimessa niitä näitä, puhelun keskeytti äkillisesti kala, joka erehtyi syömään perhoni. Kaunis 46 senttinen kirjolohi, joka koki saman kuin aikaisempikin kala.

Siirryin sillan alapuolelle montulle, josta olin viime reissulla karkuuttanut monta kalaa saamatta yhtään ylös. Nyt tämä monttu oli hiljainen, mutta siitä seuraava tarjosi taas hieman sähinää. Todella kiukkuinen kirjo ripustautui siimani päähän ja laittoi meikäläisenkin hieman urheilemaan. Tämä kala oli hieman poikkeuksellinen, sillä sillä oli mahassaan noin peukalonpään kokoinen harmaa läiskä joka oli täynnä pilkkuja! Kaikkea se laitoselämä teettää... Kuvaa en tästä ehtinyt ottaa, sillä kala lipesi näpeistäni juuri kriittisellä hetkellä :) Jatkoin vielä saman montun kalastusta. Kalastelu muuttui väsytteyksi parin heiton jälkeen, tämä kala oli aika rauhallinen ja sekin pääsi haavin kautta takaisin kiertoon.

Etenin koskea alaspäin muutaman pikku montun kopaisten, kunnes saavuin eräälle hieman isommalle suvannontapaiselle. Tästä en ollut vielä koskaan saanut kirjoa siimani päähän, mutta sekin asia korjaantui parin minuutin päästä. Luulin kalan olevan ulkoa kiinni, kala tärisi kummallisesti ja sen väsyttäminen vei yllättävän kauan. Kala haaviin ja suustahan se perho kuitenkin löytyi, olipas poikkeuksellisen vahva kala. Monttu oli siis antanut minulle ensimmäisen kirjonsa, eikä näköjään halunnut jättää sitä ainoaksi, sillä kohta perhooni kohdistui aivan julmetun kova isku. Kala lähti heti vauhdilla ylävirtaan ja toivoin siellä olevan jo jotain vähän reilumpaa... tuollainen peruskirbeli sieltä kumminkin ilmaan sinkosi. Varmaan siksi jaksoivatkin vääntää hyvin kun en uskaltanut ihan täysillä kaloja pitää ohuen tapsin takia.

Palolaitoksen mutkassa ajattelin kokeilla harjuksia ja niitä sieltä muutamia löytyikin, pieniä vain olivat. Ajattelin että eiköhän tämä kohta ala jo piisaamaan ja lähdin kävelemään takaisin ylöspäin kohti parkkipaikkaa. Matkalla nopeasti pommitin muutaman montun ja hieman sillan alapuolella vapa jälleen alkoi täristä. Tällä kertaa hiilikuitua rasitti nätti taimen! Tämä noin 45 senttinen kala pääsi luonnollisesti takaisin kuvauksen jälkeen. Tähän oli hyvä lopettaa. Kello oli hieman yli neljä kun lähdimme kotia kohti köröttelemään.

Mukava reissu, yhtään ottiperhoa en jättänyt pohjaan ja minulle niin tutut karkuutuksetkin pysyivät tällä kertaa poissa. Hieman lisää vettä jokeen kyllä kaivattaisiin, että pääsisi hieman toisenlaisia rasvaevällisiä etsimään.

Kommentit

Kommentti-KiRRe- - 27.08.2006

no ohhoh... on sulla ollu hyvä reissu, täältä kuopiosta sinne viimekuun lopussa ajelin sukulaisten luo poriin... ja ei muuta kun ekaa kertaa merikarvialle, mutta saalin puolesta jäi reissusta vähän huono maku... en saanut muuta kuin yhen ala-mitta "tanen" (25cm)

onnee vaan kaloista!!!!


Kommenttitsipide - 27.08.2006

Hieno tarina! Mukava on lukea tällaisia kun voi silmiensä edessä nähdä tapahtumat! :)


Kommentti990 - 27.08.2006 (Muokattu 28.8, 09:02)

Taidat olla samanlainen *******, kun kaikki muutkin jotka tappaa haukia huvikseen.



[Editoitu - FlySam]

KommenttiShag1 - 27.08.2006

hauet eivät kuulu lohikala pitoisiin jokiin mielestäni... pois vaan sieltä niitä lohikaloja syömästä..


KommenttiAarne_k - 27.08.2006 (Muokattu 28.8, 09:03)

"Taidat olla samanlainen *******"



Tasokasta ja varsinkin rakentavaa keskustelua pukkaa!?!?




[Editoitu - FlySam]

Kommentti-KiRRe- - 27.08.2006 (Muokattu 27.8, 19:15)

juu olen samaa mieltä että ne hauet tollasista lohipaikoista vaan pois eläinten ruuaksi... ja kyllä monien kalapaikkojen (siis lohipaikkojen) sivuilla on kehotettu heittää hauet pois!!!

(lohikala kantojen parantamiseksi)


KommenttiSalar - 27.08.2006 (Muokattu 28.8, 09:03)

"Taidat olla samanlainen *******, kun kaikki muutkin jotka tappaa haukia huvikseen."

Joo,et sitten uskalla kuitenkaan laittaa nimeäsi näkyville kun tuollaista kuitenkin huutelet...





[Editoitu - FlySam]

Kommenttitsipide - 27.08.2006

Samaa mieltä...hauet pois virtavesistä taimenen poikia syömästä! Itse ainakin taitan kaikilta hauilta, mitä saan, niskat ja heitän metsään!!


KommenttiVisaK. - 27.08.2006

Heh, täällähän on taas meininkiä :)

Merikarvianjoessa noita haukia ei todella tarvitse sääliä mielestäni yhtään. Joesta on saatu paljon isoja (5-12kg) pulleita haukia, joiden pääravintokohdetta tuskin tarvitsee pitkään pohtia... Siinä jää vuosittain turhan moni smoltti merivaellusta vaille kun jo joessa sattuu hauen eteen.

990, kireitä siimoja loppukaudelle!


KommenttiTzerno - 27.08.2006

Kyllä tämä "hauet pois" periaate on täsmälleen oikea! Ja onneksi sitä myös käytetään.


KommenttiPera - 27.08.2006

Ihmiset ovat raiskanneet joet ja tappaneet ryöstökalastuksella taimenen melkein sukupuuttoon. Sitä eivät ole tehneet hauet, uskokaa pois vaan. Hauet ja taimenet ovat eläneet rinnakkain vuosituhansia.

Ei millään pahalla, mutta haukien heittäminen metsään osoittaa erittäin suurta sivistymättömyyttä ja älyllistä epärehellisyyttä.


KommenttiMorithil - 28.08.2006

Olen Peran kanssa samoilla linjoilla.

Haukien tappaminen on tavallaan ymmärrettävää, mutta luonnon kanssa sopusoinnussa (tms.) elämisestä se on kuitenkin kaukana. Eikö se juuri ole kalastajille tärkeää? Ettei vahingoiteta luontoa, vaan liikutaan ja harrastetaan luonnon ehdoilla? Hauet ja särjet ja tiesmitkäkalat ovat osa sitä luontoa.


KommenttiTheBlackMetalTartzan - 28.08.2006

Koskihauet ovat paljon mukavampia ogittavia kuin parin kilon istari-lötköt. Itse en niitä ainakaan koskista ikinä tapa, ovat ne siellä jo muutaman vuosituhannen lohikalojen kanssa mahtuneet uimaan.


KommenttiPäde-Veikko - 28.08.2006

Hauet eivät ole Suomen lohikalakantoja uhanalaisiksi saaneet, se on varmaa. Itsekin olen pohtinut hauen merkitystä koskivesillä. Toisaalta ne pitävät särkikalat kurissa ja "puhdistavat" vesiä heikoista/sairaista yksilöistä. Hauet syövät myös toisiaan. Toisaalta taas kalavedenhoitajia samoin kuin kalastajiakin saattaa harmittaa hauet, jotka popsivat esim. kesänvanhoja lohikalaistukkaita ja keväällä istutettavia smoltteja.

Kalaveden ja kalalajiston kannalta olisi järkevää, että kalastus kohdistuisi tasapuolisesti kaikkiin esiintyviin kalalajeihin. Joskus voi olla aiheellista kalastaa joelta haukia, toisella kertaa petokala voi olla syytä vapauttaa ? Suomen Haukiseura esim. kannustaa suurhaukien vapauttamiseen; ks.http://www.suomenhaukiseura.com/
On myös syytä huomioida, että kaikki kalalajit syövät mätiä.

Ruokakalana tulikuumasta joesta ongittu pikkuhauki ei ole minkään arvoinen. Kukin siis tehköön oman valintansa. Vesistön laatu se pitkälti määrää millaiset kalat siinä lisääntyvät ja viihtyvät ja noiden lajien esiintymissuhteessa niitä kalamiehet sieltä koukkuihinsa saavat. Henkilökohtaisesti teen esim. Kiiminkijoella valintoja sekä hauen eduksi että vastaan. Keväisen haukisaaliin saatan syödä. Kesäisen suvantohauen saatan vapauttaa salakoiden perään. Loppukesästä saatu koskihauki hyvältä taimen-/harjuskoskelta saa tappotuomion. Pohdinta jatkuu.


Kommenttivilberi - 28.08.2006

Tuntuu et ku kattelee tääkl näitä päiväkirja merkintöjä, että muut saa 10 kertaa enemmä kalaa ku ite ;)

Hyviä kaloja ja kirjot näyttäs olevan kanssa iha hyväs kunnos :P

-KiRRe- kun kuopiolaisia ollaan ni ootko tutustunu toho kuopion urheilukalastajien toimintaan?


Kommenttiihmelaama - 28.08.2006

Mulla ei vaan mee millään jakeluun, että miksi vartavasten jokeen ongittaviksi (ja tapettaviksi) laitetut kalat pitää vapauttaa. Ei sitten millään.

Ja sitten taas toisaalta viskotaan muka "vääriä" kaloja minkinrehuksi metikköön.

Muutoin Päden kanssa hyvinkin samoilla linjoilla...

Tässäpä pientä pohdittavaa itse kullekin, myös sinne Pirkanmaan suuntaan.


Kommenttivallu93 - 28.08.2006

milläs perholla noi kalat tuli-ite oon menossa sinne.?


KommenttiAarne_k - 28.08.2006

ihmelaama eihän kaikki syö kalaa, tai sitten on allergia. :D Täältä kans terveisiä sinne kuusamoon.


KommenttiVisaK. - 28.08.2006

No yritetäämpä taas vastailla jotain. Joella teen omat valintani, (kuitenkin tietty sääntöjä noudattaen) ja mielestäni haukia on hyvä karsia lohikalapitoisista vesistä pois. Ainakaan ne eivät millään tavalla Merikarvian kantoja vahvista, se on satavarmaa. Ja eikä ne mettään viskatutkaan hukkaan mene, joku ne kuitenkin saa syödäkseen :) Tästä en jaksa enää vääntää, vääntäkää te muut jos tahdotte.

Toiseksi tuosta vapauttamisesta... no en ala siitäkään sen enempää selittelemään, siitä löytyy sivutolkulla asiaa netistä. Jotkut ymmärtävät c&r kalastusta myös kirjojen kohdalla ja jotkut eivät... itse mielestäni ymmärrän.

On se kumma juttu kun kaikkia ei voi miellyttää. Netissä toki on helppo alkaa kaikenmaailman asioista narisemaan, mutta onneksi joella tapaa useimmiten asiallista porukkaa :)

vallu93: kaikki kalat Riikinfasaanilla ja oliivilla larvalla.


Kommenttioltsi - 28.08.2006

Jos en ota kalaa syötäväksi, päästän sen pois. Papitan ainoastaan silloin, kun koukkua ei saa pois ilman karmeaa väkivaltaa tai otan kalan ruuaksi.
Jokaisella, hauki mukaan lukien, on oikeus jatkaa elämäänsä. Vaikka en minäkään hauesta pidä.


Kommenttipoika - 28.08.2006

Eikös se ole ihan sama mitä kalallensa tekee.
Ite olen saanut 5kg hauen jonka suussa noin 1 kilon kirjolohi. Musta kaikki hauet pois niitä kyllä joissa piisaa.


Kommenttiihmelaama - 29.08.2006

Nyt täytyy mielestäni muistaa, että puhutaan joesta, jossa eivät päde minkään luonnollisesti lisääntyvän, tai ainakaan luonnolliseen lisääntymiseen pyrkivän, lohikalakannan tukemiseen laaditut säännöt muutenkaan.

Eli, eiköhän siellä Merikarvialla istuteta niitä kaloja jokeen sitä mukaan, kuin "hauki niitä suihinsa syö"... joten kalamiesten ei sen suhteen täydy kyllä olla huolissaan joen lohikalakannoista.


KommenttiAarne_k - 29.08.2006

No erityisesti näissä pohjanmaan ojissa on sellainen pieni häiritsevä juttu... Helteillä ja varsinkin näillä mitä tänä kesänä on ollut, kaloihin tarttuu se kiva kakin maku.

Siinä varmasti ainoa syy miksi itse en ota kesäkuun jälkeen yhtään ainoata jokeen istutettua kalaa. Vaikka ne olis vartavasten jokeen ongittaviksi ja tapettaviksi istutettu.

Eihän niitä syö edes minkit eikä saukot!;)


Kommentticoxu - 29.08.2006

kyllä tarvii sanoo että tää perhorasian meininki on aivan päin seiniä! Porukka v..tuilee toisilleen ja luulee olevansa muiden yläpuolella! herätkää PAHVIT! Ei yhden eikä kahden hauen pois heittäminen koskesta tapa koko suomen haukikantaa! Tämän saitin idea ei ole kuitenkaan toisten mikään opettaminen sun muukaan turha neuvominen ! jos on asiaa niin silloin on ihan ok pistää kommenttia mutta turhat kommentit olisi mielestäni adminin paras poistaa sillä saitin maine kärsii jo tästä pikkupoikien piiperryksestä!!!!


Kommenttiihmelaama - 29.08.2006

Todentotta Aarne, tuota allergiahommelia en edes tullut ajatelleeksi... ja muutoinkin ehkäpä tajuntani on "hieman" hämärtynyt täällä kirjolohettomien vetten äärellä, etten osaa oikein laittaa asioita oikeisiin mittasuhteisiin, eli pohdintani aiheesta on siis täysin hypoteettinen --> siis en käytännössä ihan varmuudella tiedä, että mitenkä itse toimisin ko. tilanteessa.

Mainittakoon nyt tässä, että itselläni tulee kuitenkin laskettua (C&R) noin 95% kaikista saaliskaloista kyllä takaisin...

Mutta edelleen, olen kyllä hieman sitä mieltä, että jos minulla olisi kalastettavana joki, johon istutetaan kirjolohia kalamiesten ongittavaksi vartavasten, niin kyllä minä niitä sitten onkisin ja varmasti tappaisin, aivan surutta.

Ilman tunnontuskia.

Näin se vaan on.

Valitettavasti.


Kommentti-KiRRe- - 29.08.2006

vilberi" joo itse asiassa en ole tutustunut!!!
ja ei ole kyllä pahemmin tullut mieleenkään, tai kuullut siitä jotain olen mutta en sen tarkemmin tunne tota seuraa... kaverini on siinä jotenkin mukana, ja se sano et 2-4 kertaa vuodessa käyvät ihan porukkalla jossainpäin lappia ja joskus jopa eri pohjoismaissa!!!


Kommenttivallu93 - 30.08.2006

ottikos pohjasta vai pinnasta??


KommenttiVisaK. - 30.08.2006

Melko läheltä pohjaa suurin osa, pari kolme aika läheltä pintaa.


Kommentti-Perhostelija- - 30.08.2006

pitää munkii aukasta suunsa tästä hauki hommasta sun muust ku mun mielestä jos haukii saa nii pitäs miettii sitä onko se siis järkee jättää sinne tai muuta esimerkiks tos ruunaalla on ihan älyttömän monta isoo 5kg->ylöspäin olevii haukii jotka kyl kirjoja ja pikkutaneleita syö mut ei se hauki MUN mielipiteen ja tuntemuksen pohjalta kovin hanakkaa ja etenkään kovin helposti saa isompii taneleita syötyy...molemmat petokaloja sinänsä ja oppinee ettiin omat ruokasa..tietyst välillä syöhän ne jos sattuu olee kohallaan nii lajikavereita mut ku ei se hauki kovin kovassa virrassa elele..enemmän jossain poukamissa sun muissa...mielestäni kannattas sellaset pikkuhauet jättää vaa sinne jokeen mut näit oikeit mammahaukia kannattais tietysti pois ottaa sil nehän ne verottaa kirjolohta ja pikkutanee enimmäkseen...mut eihän siit kannata nii huolissaa olla ku kyllähän se tankkiauto pitää huolen siitä että kirpeleitä riittää meille kalamiehille mut onhan se aina meiltä pois ne kalastettavat lohikalat jos niitä isoja haukia etenkii sattuu olee useita jossain koskialueella..:Dmut tehköön jokainen miten parhaakseen näkee mut mun mielestä ne isoimmat hauethan kannattas ottaa..:Dniistähän saa täytettynäkii hienon näkösen muiston vaiks jonnekii mökille..:Deikö?;)


KommenttiWalastaja - 30.08.2006

Pitää kait sitä itekki nyt osallistua tähän soppaan. Ainakaan näillä vedenlämmöillä, ei kannata ottaa vantaanjoesta tai muista savikkojoista kirjoja ylös, koska maku(jopa haju) on aika karmiva. Otin menneenä viikonloppuna tyhmyyttäni kaksi kalaa kotio vantaankoskelta. Kalat otin mukaan, koska ne olivat mitä suurimmalla todennäköisyydellä edellisenä päivänä istutettu ja näin ollen luulin niiden olevan "puhtaita", mutta mutta. Etenkin jäi se harmittamaan, että kalat olivat suht hyväkuntoisia ja voimaisia. Onnenks sentään yhden tajusin laittaa takaisin. Loppujen lopuksi molemmista kaloista tuli syötyä vain maistiaiset, edes reilu määrä suolaa ei helpottanut. Joten vaikka ylempänä mainittiinkin, että kirjoille pappia aina kun mahdollista kannattaa harkita onko kirjolla enemmän kayttöä joessa vai biojäteastiassa?!?!?!?


KommenttiPera - 30.08.2006

"Ei yhden eikä kahden hauen pois heittäminen koskesta tapa koko suomen haukikantaa!"

Onko joku väittänyt niin?

"Tämän saitin idea ei ole kuitenkaan toisten mikään opettaminen sun muukaan turha neuvominen"

Mikäs sitten? Hymistely? Turha neuvominen on tosin aina turhaa, siitä olen samaa mieltä.

"turhat kommentit olisi mielestäni adminin paras poistaa"

Adminin työtä varmasti helpottaisi kovasti, jos vaikka sinä kertoisit mitä ne turhat viestit ovat. Sopiiko?

"saitin maine kärsii jo tästä pikkupoikien piiperryksestä"

Vaikka saitin idea ei kuulemma olekaan neuvominen, niin yhden vinkin annan silti: opettele kirjoittamaan, niin sinua ei pidetä pikkupoikana.




Kommenttitmo - 31.08.2006 (Muokattu 31.8, 17:01)

http://www.lankoski.com/default.asp?op=naytasaaliit&rajaus=62006

Jos tän koko luokan haukia on joki täynnä, niin kyllä ne aika monta taimenen poikasta saa syödä että on maha täynnä.


KommenttiMaunoo - 31.08.2006

Oleellista tässä on:Miksi ylipäätään kalastetaan paikassa, joka sallii taimenen tapon rauhoitusaikana.
Ikuisessa boikotissa minulla tälläiset rahanahneet ja kalastuksen luonnollisen kehitykset estävät paikat!


KommenttiBlueslad - 01.09.2006

Itse noudatan luonnollista käytäntöä, eli tapan vain syödäkseni ja kalastan vain tappaakseni.


KommenttiHyde - 06.09.2006

-Perhostelija- kirjoitti: pitää munkii aukasta suunsa tästä hauki hommasta sun muust ku mun mielestä jos haukii saa nii pitäs miettii sitä onko se siis järkee jättää sinne tai muuta esimerkiks tos ruunaalla on ihan älyttömän monta isoo 5kg->ylöspäin olevii haukii jotka kyl kirjoja ja pikkutaneleita syö mut ei se hauki MUN mielipiteen ja tuntemuksen pohjalta kovin hanakkaa ja etenkään kovin helposti saa isompii taneleita syötyy...molemmat petokaloja sinänsä ja oppinee ettiin omat ruokasa..tietyst välillä syöhän ne jos sattuu olee kohallaan nii lajikavereita mut ku ei se hauki kovin kovassa virrassa elele..enemmän jossain poukamissa sun muissa...mielestäni kannattas sellaset pikkuhauet jättää vaa sinne jokeen mut näit oikeit mammahaukia kannattais tietysti pois ottaa sil nehän ne verottaa kirjolohta ja pikkutanee enimmäkseen...mut eihän siit kannata nii huolissaa olla ku kyllähän se tankkiauto pitää huolen siitä että kirpeleitä riittää meille kalamiehille mut onhan se aina meiltä pois ne kalastettavat lohikalat jos niitä isoja haukia etenkii sattuu olee useita jossain koskialueella..mut tehköön jokainen miten parhaakseen näkee mut mun mielestä ne isoimmat hauethan kannattas ottaa..niistähän saa täytettynäkii hienon näkösen muiston vaiks jonnekii mökille..eikö?

Mitä kieltä tämä on? Menee jonkun mielestä varmaan asian ohi, mutta tosi hankalaa luettavaa.


Kommenttimyllys - 12.09.2006

Itse kävin heinäkuussa Lankoskella ja sain pari kirjolohta. Otin ruokakalat, mutta pohjoisen vesien kaloihin tottuneena nämä kyllä tuottivat valitettavan pettymyksen - maistuivat mudalta.

Kalapaikkamainoksen mukaan Merikarvian kalohin voi tulla lämpimänä kesänä sivumakua. Ja pitää kyllä varmasti paikkansa. Kalastuksen tuoma nautinto painaa vaakakupissa varmasti enemmän kuin itse kalat. Komeassa kaaressa metikköön olisi lentänyt hauki minunkin kädestä.


Kommenttibrezel - 17.04.2010

Tämä on jo kolmas Haukimies Koivulan saama tappajahauki Lankosken Koskenhaarasta. Mielestämme hän asaitsisi mitalin uutterasta ja pitkäjänteisestä työstä kalavesien hoidossa. Merikarvianjokeen laskettiin keväällä 18400 parikymmen senttistä lohen poikasta ja jossakin kiven kupeessa odottaa suuri hauki suu auki..... Hahahaha nyt on kyllä taas niin edesautettu kyseisen joen luonnollista lohikantaa. Pakko sanoa että viestejä lukiessa rupes hieman naurattamaan


Kommenttinimetön - 22.04.2011

Tossa syyskuullaa 2011 merikarviallahan järjestettiin Hauki kisat jotka kesti n. kuukauden tarkoituksena juuri lieventää haukikantaa. Hyvä juttu ja sitä pitäisi tehdä mielestäni enemmänkin. ;)


KommenttiMik@z - 22.04.2011

Onkos nyt sitten 2012 kevät :)


Kommenttinimetön - 06.05.2011

Siis tietenkin syksy 2010, kiitos huomautuksesta :D :D

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?

Tiedot

Sijainti