Halistenkoski (Turku) | 11.10.2006 17:15

KommenttiMixu - 11.10.2006

Tehtiin pikainen pisto halistenkoskelle "Henen" kanssa. Samassa kohdassa kaksi kertaa epämääräinen kontakti kalaan kunnes kolmannella kerralla jysähti. Tällä kertaa oli henen vuoro toimia haavimiehenä.

Kommentit

Kommenttiorvis_84 - 12.10.2006

Strategiset mitat?


Kommenttilio - 12.10.2006

komee kala ei voi muuta sanoa!! Onneksi olkoon! :D


Kommenttipeltzi - 12.10.2006

Oliko edes suustansa kiinni? suurin osa kaloista kun on ulkopuolelta kiinni.
Samasta montusta JSR_81 sai tuollaisen hivenen ehkä isomman taimenen 5,5 kg suunnilleen.
Oli vain rintaevän alta kiinni.


Kommenttimikko_stenberg - 12.10.2006

Upea kala! Onnittelut! On mukavaa, että moisia pyörii myös Halisilla!


Kommentti_Vangen_ - 12.10.2006

Upea kala! Onnittelut!


Kommenttiperho-poika - 12.10.2006

mahtava taimen!!! onnea vaan sullekki!!!!!


KommenttiMELA - 12.10.2006

on halisissa isot kalat liikkeellä...!


Kommenttipotsi - 12.10.2006

Onnea vaan hienosta kalasta! Pitkikö kauan väsyttää?
Mikä on tu kumma juttu tuolla kalamiehen jalan vieressä vedessä olisiko kala?


Kommenttipeltzi - 12.10.2006

Tässä tämä meidän rok...rok..ro... eiku jsr_81 kalan kuva :D
Kala lähti luonnollisesti takaisin.
Oli rintaevän kupeesta kiinni.


Kommenttiperhohörhö - 12.10.2006

Mitenkäs tuolla on noi luvat. Onko jokin kiintiö paljon saa kalastaa samaan aikaan eli tarviiko varata/hakea etukäteen lupa vai voiko koska vaan ampua joelle? Niin ja upea taimen!! Fanitan!!


KommenttiMixu - 12.10.2006 (Muokattu 12.10, 20:14)

Kala oli silmämääräisesti joku n. 5kg. Oli toi mun kala suunnilleen samasta paikasta kiinni, siitä kiduskannen alapuolelta rintaevän edestä... ja luonnollisesti pääsi takaisin uiskentelemaan. Joku 10-15 min piti väsytellä kunnes suostui havimis etäisyydelle. Pysty pitämään aika tiukoilla, koska oli 0,45 perukkeen kärki ja kakskätinen vapa...

ps. on muuten aikalailla samaa näköä ku tossa teiän kalassa?!?


Kommenttijsr_81 - 12.10.2006

Aika lailla ovat samannäköisiä. Voisikohan olla sama kala?

Itse sain kalani 9,8 kinttuisella 7-luokkaisella Vissun 3-Zone SW vavalla ja n.040mm kärjellä ylös 5-7 minuutissa. Tosin pidin kyllä kalaa niin tiukalla kuin vain se oli mahdollista. Ei noiden robsonien (kylkikalojen, sanonta opittu Ruhavuolteella) kanssa paljon kannata alkaa leikkimään. Ja ei tuossa kivikossa kyllä kannatakaan antaa kalalle yhtään liikaa siimaa.


Kommenttionnen onkija - 12.10.2006 (Muokattu 12.10, 20:48)

>>ps. on muuten aikalailla samaa näköä ku tossa teiän kalassa?!?


ellei olisi sama kala,jos oli jäänyt samaan monttuun..?,jos olivat samasta montusta ellen ole väärässä?


KommenttiMixu - 12.10.2006

Voi hyvinkin olla sama kala. Saitko kalan tuosta mun kuvassa takana näkyvästä montusta? Mulla oli siinä ensin hiukan pienempi kala kiinni pari kertaa ja sitten oli se legendaarinen "pohjatärppi" mitä lähdin jo nykimään irti kunnes "pohja" yht'äkkiä lähtikin liikkeelle...


KommenttiHene - 12.10.2006

Koittakaa nyt pojat saada ne suusta kiinni=). No itse tärpin saatuani toivoin vain että olisi suusta kiinni ja kun huomasin sen olevan niin kyllä helpotti ja sitten kun se oli ylhäällä niin helpotti vielä enemmän=).


Kommenttijsr_81 - 12.10.2006

Oma kalani tarttui siitä vähän ylempänä, aivan rannassa olevasta montusta, mutta tuosta kuvassa näkyvästä montusta se saatiin ylös, ja siihen sen vapautin.
Omallakin kohdalla sama pohja-lähti-liikkeelle-efekti.
Aika nopeasti mieleen hiipi ikävä ajatus robsonista, ja se se mokoma oli. Harmi.

Jos vaikka seuraavalla kerralla olisi suustaan kiinni...toivottavasti.


Kommenttilarssi - 13.10.2006

Mitäköhän varten rokastuskaloja tarvitsee tulla hehkuttamaan tänne, oikein kuvan kanssa? Ne ei vain varsinaisesti ole "saatuja" kaloja!


KommenttiMixu - 13.10.2006

Sen verran on mulle tuon kokoluokan taimenet harvinaista herkkua, että vaikka olis p****stä kiinni ni kuvan pistän kyllä näytille...Ja kyllä se omasta mielestäni on "saatu" kala jos sitä ei tarkoituksellisesti sieltä ole kauheilla kolmihaarakoukuilla ja lyijysiimoilla naarattu ylös. Sitäkin siellä viellä ikävä kyllä, jotkut harrastaa!!!


Kommenttijsr_81 - 13.10.2006

No, Larssi on kyllä siinä oikeassa, että ei nuo kalat ole rehellisesti saatuja.

Oma kala tarttui kiinni tilanteessa, jossa annoin perhon vain olla paikallaan montussa ja huomasin, että nyt se mokoma on "pohjassa" kiinni, kun siima tuntui tarttuvan johonkin.
Kalaa on kyllä hiukan vaikea sanoa rokastetuksi, jos sitä ei tartuta tahallisesti. Ja tahallinen tartutus on aika vaikeaa jos ei edes uita perhoa mitenkään, vaan antaa sen hiljalleen uida tasapitkällä siimalla.
Tämä tapaus oli omasta mielestä puhdas "vahinkolaukaus". Ei rokastettu. Mutta siitä huolimatta, näidenkin kalojen kohdalla en edes harkitse kalan ottamista, vaan vapautan ne takaisin jokeen.

Kun huomioi millainen vesi on Halisissa on tällä hetkellä, niin siellä on kalastettava aivan pohjan tuntumasta, jolloin tahattomia sivuosumia tulee väkisinkin. Tuossa kuravedessä on perhon uitava syvällä ja hitaasti, jotta kalalla olisi edes mahdollisuus nähdä perho ja tehdä mahdollinen päätös perhoon ottamisesta.
En kyllä kutsuisi sitä ihan puhtaasti rokastamiseksi.
Rokastaminen = kalan TAHALLINEN tartuttaminen suun ulkopuolelta! Sitä harrastavat eräät paikalliset jäärät kosken alapuolisessa suvannossa aamusta iltaan joka päivä.

Tosin ennen kuin tämä keskustelu taas karkaa käsistä perinteiseen perhorasia tyyliin, niin eiköhän pojat lopetata tämä vielä kun homma on jollain lailla hallussa.
Ja jos jollain on valittamista, niin palautetta saa laittaa mailiin, tai tulla joella sanomaan mielipiteensä kasvotusten.
Tai perustetaan jonnekin uusi keskustelu missä saa antaa palautetta oikein urakalla...

JK. Ja Peltzi ei sitten lisää kuvia tänne ilman lupaa...





KommenttiMixu - 13.10.2006

Näin tehkäämme!


Kommenttilasse.s1 - 13.10.2006

voi jumalauta mitä settiä "rokastuskaloja tarvitsee tulla hehkuttamaan" kyllä noi mun mielestä on ihan SAATUJA kaloja, ite kyllä mehuttelisin niin pirusti jos ite oisin saanu noin hienoi kaloi VAIKKA NE OLISIKIN MUUALTA KUIN SUUSTA KII!! Ja jos mä oikein oon ymmärtäny, että tän päiväkirjan ideana on pistää juttua kalastusreissuista. Ja tuohan tää jotai piristystä tylsiin syys-päiviin, kun joku tyyppi viel jaksaa pistää juttuu tänne (vaikka ne ois sitten siitä p....stä kiinni)


KommenttiPäde-Veikko - 13.10.2006

Perhovavalla ei voi rokastaa.
Mielestäni on vähintäänkin oikein, että suun ulkopuolelta tarttuneet ja kutuun valmistautuvat taimenet päästetään takaisin.
Hienoa että Suomesta löytyy vielä noin komeita taimenia !


Kommenttisitoja pr - 13.10.2006

nice skirt,eiku anteeksi nice taimen ja n.5 kg :)


Kommenttilarssi - 13.10.2006

Jos kala on suun ulkopuolelta kiinni, eli kala ei todennäköisesti ole yrittänyt perhoon (poikkeuksia on) on aivan sama oletko saanut fisken katiskasta tai iskukoukulla.
Vaikka "rokastus" ei olisikaan tahallinen se on silti persereikätartutus! Kuva ei tietenkään ole pahasta, mutta sen julkaiseminen netissä ilman mainintaa anaalitartutuksesta "vähän lämmittää mieltä" :)


KommenttiSandstone - 14.10.2006

Niinkuin jsr_81 hyvin sanoi kymiltä oppineensa Robsoni-sanan merkityksen, niin robsoni on aina robsoni. Ei niillä kauheasti levitellä ja kun se on tarttunut ulkopuolelta niin se on ulkopuolelta kiinni, oli kala tavoitellut sitten perhoa tai perho tarttunut ohi mennessään kiinni. Kenenkään ei kuitenkaan kannata mieltänsä siitä pahoittaa jos asiasta mainitaan ja tämä oli suunntattu lähinnä lasse.s tyyppisille kirjoittelijoille!
Miun pointti olikin se, että kuinka hieno kala onkin, niin on AINA JA POIKKEUKSETTA hieman epäilyttävää laittaa siitä kuva ja kertomus nettiin levitykseen JA VARSINKIN kun tässä tapauksessa ei ole tekstissä mainintaa siitä, että kala on robsoni! Eli en kritisoi päiväkirjamerkinnän tekijää, vaan sitä tapaa millä asia on esitetty.


KommenttiJeremy719 - 14.10.2006

"Jos kala on suun ulkopuolelta kiinni, eli kala ei todennäköisesti ole yrittänyt perhoon (poikkeuksia on) on aivan sama oletko saanut fisken katiskasta tai iskukoukulla. "


amen

ottaisin silti kirkkaan kalan vaikka ois evästäkiinni, onhan se silti tod näk iskenyt perhoon

typerii lakeja ihmiset keksii


KommenttiAki_ - 14.10.2006

Hiukan kyllä ihmettelen tuota mentaliteettiä jonka mukaan kaikki tahattomasti ulkoapäin tartutetut kalat olisivat jotenkin erityisesti hakeneet perhoa ja siten ihan ok ottaa. Millä ihmeellä te nyt oikein pystytte sanomaan Aura- ja Vantaanjoen kaltaisissa paikoissa painotetuilla perhoilla kalastaessa että ne kalat ovat todnäk. iskeneet perhoon eikä perho kaloihin? Itse ainakin olen oman vähäisen kokemukseni valossa todistanut lähes yksinomaan tapauksia joissa lohi tai taimen on jäänyt vapaasti uitettuun perhoon kiinni, kuin että kala olisi iskenyt jotenkin hutia siitä aikomuksenaan ottaa pyytöön.

Ei noita ns. robsoneita tarvitse sinällään mitenkään imo hävetä, vaikka kyllähän sitä mieluummin olisi turhaan kutukaloja haavoittamattakin. Toisaalta en näe sitä hienoutta siinäkään että postaillaan niistä kuvia tänne. Samantien tänne voi kohta muuten alkaa postaamaan rokastettujakin saaliita. Ei kukaan voi tietää miten kalat on loppupeleissä saatu. Tai onko sillä sitten enää edes mitään väliä?

Typeristä laeista voidaan toki olla montaa mieltä mutta tässä tapauksessa en oikein malta olla Jeremy719:n kanssa ainakaan samaa mieltä ennen kuin heitetään muutakin kuin mutu-tietoa tarttumisen motiiveista.

Sandstonea pitää kyllä kompata täysin tuossa robsoni-asiassa.


KommenttiTepa - 15.10.2006

Suukala on ainoa saatu kala, kun puhutaan viehekalastuksesta, jossa on tarkoituksena PETTÄÄ KALA, ei iskeä sitä ulkopuolelta kiinni.

Rokastetut tai vahingossa ulkopuolelta tartutetut kalat ovat ihan samaa sarjaa kuin laiturin nokasta atraimella tuulastetutkin.


KommenttiTepa - 15.10.2006

Ja lisäyksenä vielä, että ei ollut tarkoitus dissata Mixun kalaa ja tiedän, että noita ulkotartutuksia tulee vahingossakin.

Kuitenkin tämä saadun ja ei saadun kalan ero kannattaa muistaa. Muuten voi ihan yhtä hyvin kysyä, mihin me perhoja tarvitaan? Eikös riitä pelkkä iso kotkankynsi...


Kommenttiperhohörhö - 15.10.2006

Tuodaanpa nyt omakin mielipide esille. Näitä kalojahan ei voi näinä aikoina välttää, koska kukapa jättäisi kalastuksen sen takia väliin, että saattaa tulla kala mikä on kinni jostain muualta kuin suusta?? En minä ainakaan.
Saatu kala on hiukan erikoinen käsite. Itse olen sitä mieltä että lähes kaikki kalat mitkä on kalastusvälinein ei siis metallivaijerilla ja hirmu koukuilla hinattu ylös on saatuja. Itse asiassa kala joka on kiinni esim. pyrstöstä on vaikeampi saada ylös kuin suusta oleva. Osa näistä kaloistahan ei yritä syödä luomusta, mutta iskee silti tarkoituksella. Tämä johtuu siitä, että suojelevat aluettaan eli yleensä poteroa. Tämä ei tietenkään aina pidä paikkaansa ja siksi näitä kaloja ei tulekaan ottaa ylös. Tietenkin siinä on aina oma hohtonsa saada kala suusta kiinni ja siihenhän tietenkin pyritään.


Kommenttilasse.s1 - 15.10.2006

Mä oon perhohörhön kans aivan samaa mieltä ja eihän tossa mitään väärin tehty kerta kalat päästettiin kuvauksen jälkeen takaisin jatkamaan sukua..Tästä kyseisestä asiasta löytyy varmasti monta mielenkiintoista näkökantaa ja mielipidettä ja on turha kinailla tämmöisistä asioista mutta OMASTA MIELESTÄNI ei ole väärin laittaa juttua päiväkirjaan varsinkin tähän aikaan vuodesta jos kyseinen kala olisikin muualta kuin suusta kiinni KERTA SE PÄÄSTETTIIN VAPAAKSI!


Kommenttipeltzi - 15.10.2006

Larssi saanen muistuttaa tuota sinun viimevuotista merikarvian siikaasi!!
Etkös sinäkin sitä pk.netissä ja täällä mainostanut??

Jos antaisi tämän keskustelun taas jäädä tähän.


Kommenttilarssi - 16.10.2006

Peltsille kapula suuhun --> kala oli suusta kiinni
:)


KommenttiJeremy719 - 16.10.2006

halisesta olen asaanut jonkun taimenen joskus, isoin oli about 4 kg ja tuli ihan sattumalta kun kahlasin joessa ja perho vahingoss aoli vedessä ja kala kävi ottaas iihen
suusta oli kiii

sit kilon siian sain, se oli vatsasta kii kyllä

otin ja söin! heheee

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?

Tiedot

Sijainti