Kaivannonkoski (Mäntyharju) | 2.6.2010 12:00

Kommentti^^Perhostelija^^ - 28.06.2010

- Saavuin kaivonnonkoskelle ja katselin että eipä ole ketään tälläkän kertaa kalassa koskella, Saa kalastella rauhassa hyttysten seurassa:) Ensimmäinen pari tuntia meni aika hiljasissa merkeissä koluttua kivien koloja ja jne.

- Kello rupesi olemaan puolenpäivän aikaan ja tuuli vähän tyyntyi ja ei mennyt kauan kun iski taimen kiinni kiven vierestä.. kun näin kalan niin arvasin että se ei ole mittakalaa nähnytkään, otin kuvan ja vapautin takaisin uimaan.
Jatkoin kalastusta vielä alaspäin ja ei mennyt 5 min enempää niin seuraava taimen iski perhoon kiinni.. sekin jäi ikävä kyllä alamittaiseksi..

- Sen jälkeen vielä kalastin ja yritin kaikkea vaihdoin perhoa ja yritin pohjasta ja pinnalta mutta ei ollut mitta taimenista tietoakaan. Kello rupesi olemaan ja puoli kuusi joten ajattelin hetken vielä koittaa sillan vierestä missä edellisen kerran mitta taimene sain.. ei mennyt kauan kun pamahti taimen kiinni ajattelin että joko olisi nyt mitta mut harmilliseksi ei ollut isoin jäi 30cm.

Kommentit

KommenttiERÄJORMA - 30.06.2010

Ee pitäs noita alamittasia nostella ylös veestä...Ei ainakaan kiville


KommenttiLärvästelija - 30.06.2010

Juu ei todellakaan näin käsitellä alamittaisia...
Vetää vain vavalla kalat niin lähelle että saa kalan otettua käteen tai ei oikeastaan tarvitse edes käteen ottaa, sillä riittää että perhosta saa kiinni ja sen saa nyppästyä irti kalan leuasta. Jos niistä nyt kuvan haluaa ottaa niin otetaan ne vedestä tai korkeintaa muutaman sekunnin ilmaan nostolla:)


KommenttiLampinen' - 30.06.2010

Vaikka tästä alamittaisten kalojen kuvaamisesta ja kiville nostelusta on kuinka monesti puhuttu tällä palstalla, ei se näytä menevän jakeluun. Järki käteen taas.


KommenttiAntti_R - 30.06.2010

Joo... :D ei nyt oikeesti aloteta :D


KommenttiHarri.P - 30.06.2010

Joo, nämä kalat eivät varmasti enään ikinä elä normaalisti kun olivat 10 sekuntia kauemmin pois vedestä.


KommenttiMik@z - 30.06.2010

CR havas tekis hyvää, tosin ei sekään tuosta kivikosta pelasta.


KommenttiLärvästelija - 01.07.2010

Reilut 10 sekuntia riittää jo tuottamaan vahinkoa kalan kiduksille, saati sitten se vahinko, mitä tuo kiville nostaminen ja haavin karkea havas tuottaa kalan limakerrokselle.


KommenttiHarri.P - 01.07.2010

No, kai se on sitte uskottava


KommenttiLärvästelija - 01.07.2010

Noh, ehkä huono esimerkki ja vitsillä heitetty, mutta kuvitteleppa että juokset karkuun kirvestappajaa henkesi edestä ja tulette järven rantaan ja kun olet aivan hengästynyt, tämä tappaja pitää päätäsi veden alla 15 sekuntia, ja ottaa sinusta samalla valokuvia:D Samantyyppinen fiilis varmasti kalalla kun kalamies vetää sen siimasta väsytyksen jälkeen rannalle kiven päälle... Ai niin, kuvittele vielä että sinulla roikkuu koukku huulessa:D


KommenttiOdiN - 01.07.2010 (Muokattu 1.7, 19:20)

Joo, ja vielä jaksatta tuota katsäntriliis-höpötystä jaapata. Kyllähän tuosta Lärvästelijän kommentista pitäis viimeisthään tulla siihen tulokseen, että nirri pois vain lopuksi ja pannule. Eipähän jää traumoja sun muita vaivoja:)(ehkä pyytäjälle ja syöjälle ilmalaivoja...)


KommenttiMik@z - 01.07.2010 (Muokattu 1.7, 19:58)

Ihan asiallista siitä on toitottaa jos kyseessä on alamittainen saalis. Ajakaa mitallisten päälle vaikka autolla ja ottakaa sitten kuvat, kunhan niitäkään ei enää sen jälkeen laiteta takas jokeen.


KommenttiLeva - 01.07.2010

Pakko avautua, Lärvästelijän kirjoituksista viimein. Eikös Merikarvialla ole harjuksen alamitta 40 cm ja taimenen 50 cm? Aika hienosti noissa kuvissasi munataan CR:n idea sekä tietyllä tavalla rikotaan kalastussääntöä, jossa todetaan että vapauta alamittaiset kalat välittömästi. Vaikka tuolla harjuksen alamitta olisikin esim. 30 cm, ei cr kaloja tulisi noin kuvata. Mitä teitkään sinä itse?
Muista se kun tuomitset... Tuossa linkki mihin kuvilla viittaan. http://perhorasia.fi/Diary/ViewDiaryEntry.thtml?entryID=8079


KommenttiLärvästelija - 02.07.2010

Noh, olet osaksi oikeassa Leva. Mutta eihän tuon periaatteen/säännön mukaan saisi alamittaisia kuvata lainkaan, vaan vapauttaa välittömästi, niinkuin sanoit. Eli tuomitaanko seuraavaksi jo alamittaisten kuvaaminen vaikka sen tekisi vaikka kuinka oikeaoppisesti?
Joo, myönnän ettei tullut noiden harjusten kuvausta tehtyä kaiken taiteen sääntöjen mukaan, mutta ei myöskään mitenkään hirveän härskillä tavalla. Kalat olivat pois vedestä alle 10 sekuntia, sekä märkää kahluuhousua vasten.
Niin ja harjuksen alamitta on nykyään merikarvialla 50cm eli mitallisista harjuksista haaveilun voi unohtaa täysin. Tuo kuva Peten taimenesta on mielestäni oikeinkin hyvä c&r kuva ja noiden kirjolohien kuvilla ei ole mitään väliä koska kalat olivat jo nuijaa saaneet takaraivoon.


KommenttiHesma - 02.07.2010

Hmm. Mielestäni on kyllä aiheellista tällaisista kuvauksista huomauttaa. Ylipäätään on varmaan hieman tämäntyylisten sivustojen vaikutusta, että kalastajat ylipäätään haluavat kuvata alamittaisia saaliskaloja.

Tuo Levan kommentti on mielestäni siinämielessä hieman erikoinen, vaikka ymmärränkin pointin. Tämän päiväkirjamerkinnön tekijä on käsitellyt kaloja hyvin pahasti väärin. Se että Lärvästelijä ja muut ovat siitä huomatuttaneet, on mielstäni oikein. Jos esim. Lärvästelijänkään kalakuvat eivät ole täysin oikeaoppisesti kuvattuja, niin ei se tarkoita ettei tämänkaltaisesta asiasta saa huomauttaa.. Varsinkin jos huomautettava ei esimerkiksi tiedä miten asia on. Mielestäni on typerää ruveta ristiinnaulitsemaan ketään henkilökohtaisesti, koska jokainen meistä lienee kalastusharrastuksensa jossain vaiheessa käsitellyt jotain kalaa huonosti.

Huomattavaa asiassa on, että kalan kannalta on HUOMATTAVASTI parempi, että sitä kosketaan märillä käsillä ja että se vedetään jo kasteltuun haaviin, eikä nosteta kivenpäälle kuvattavaksi.. Sinänsä turha jeesustella, että kalojen kannalta parasta varmasti olisi, ettei niitä kalastettaisi ollenkaan.. :) Mutta, huomautan vielä kerran, ettei tarkoituksenani ole osoittaa viestin sisältöä kenellekkään henkilökohtaisesti, koska kaikki eivät välttämättä ole perehtyneet asioihin ennen kuvien ottamista. Pääasia että kalastajat ottaisivat opikseen ja kalojen väärinkäsittely vähenisi.


KommenttiTimhoe - 02.07.2010

Pätee niin tähän kuin moneen muuhunkin merkintään: Miksi puhtaita alamittoja yleensä pitää kuvata? Mitä parikymmentä senttisten taimenten kuvaamisesta oikein saa irti? Mittakalojen kuvaamisen ymmärrän, ja ruokakalojen kuvaamisen toki noin yleisestikin, mutta alamittojen kuvailua ja pyörittelyä en oikein jaksa ymmärtää niin mitenkään.


KommenttiLärvästelija - 02.07.2010

Eli sinun mielestäsi en olisi noita 38cm ja 30cm harjuksia saanut kuvata, koska merikarvialla on mahdoton 50cm alamitta harjuksella? Täällä on pienemmistäkin harjuksista kuvia, mutta ne ovatkin mitallisia eli hyväksyttyviä siis?


KommenttiLeva - 02.07.2010

Itse en nykyisin kuvaa mitallasiakaan kaloja ellei sitten kyseessä ole uusi enkka kala. Tämä CR on nykyään tai aina ollutkin sellaista kukkahattu venkoilua, jossa kilpaa puolustellaan itseään eikä suinkaan kaloja. Ymmärrän kyllä täysin senkin, että ihmiset haluat kuvata kaloja jne. mutta tällöin kalat pitäisi nopeasti kuvata vedessä ilman turhaa koskettelua. Kalojen turha nostelu ja koskettelu on aina pahasta kalalle, on se sitten alamittainen tai mitä lajia tahansa.


Kommenttibrezel - 03.07.2010 (Muokattu 3.7, 15:15)

Se on varmasti ihan sama onko kala 30cm vai 45cm jos sitä kuvataan oikealla tavalla, mutta jos kaloja kuvataan kivien päällä niin ei sitä pidä tehdä minkään kokoisille. Hyvä että muut kirjoittivat taas tästä jos jotkut osaisivat ottaa opiksi. Harri.P:lle sellaista että mieti järjellä jos tuollaisia 20-25cm taimenia kuvataan kivellä 10 sekunttia ja sama toistuu aina pari kertaa viikossa miten se vaikuttaa kalaan. (Olen kyllä nähnyt internetin syvyyksissä videoita missä kaloja kohdellaan paljon, paljon huonommilla tavoilla... On kuitenkin hyvä jos tulevat perhokalastajat oppisivat toimimaan paremmin)

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?

Tiedot

Sijainti