Merikarvianjoki (Merikarvia) | 12.11.2011 19:18

KommenttiPerho joka söi lohikaloja - 14.11.2011

Puhelin pirahti ja katsoin näyttöä,Makehan se sieltä soitteli.Vastasin ja arvasin oikein,kalareissuahan siellä luurin toisessa päässä oltiin mietitty.Sovittiin reissusta Merikarvianjoelle seuraavaksi viikonlopuksi la ja su päiviksi.
Lauantaina aamulla Make kurvasi pihaan sovittuun aikaan,kello kuusi aamulla,kamppeet kyytiin ja matka jatkui seuraavalle etapille.Penakin oli sovittuun aikaan patsastelemassa pihassa,ei muuta kuin välineistö takakonttiin,ukko kyytiin ja sitten kohti Merikarviaa.

Köffille saavuttiin aamukahdeksan jälkeen,luvat ostettiin ja pikaisen miettimisen jälkeen matka jatkui puukoskelle.Parkkipaikalla oli muutama auto,mutta joelle mahtui mukavasti.Make aloitti perhostelun ja melkein heti alkoi tapahtua,muutama heitto ja kala kiinni.Jäin seuraamaan väsytystä ja parin kilon kirrehän sieltä nousi.Mukavan kokoinen ruokakala kolmelle äijälle.Jatkoimme kalastelua ja pari tärppiä siinä tais olla,sekä Pena sai yhden kirjon rannalle asti.
Siirryimme puukosken niskalle missä oli taas pari tärppiä,mutta eivät tarttuneet kiinni.Hermoilin jo että pitäisikö vaihtaa putkiperhoon yksihaaraisen koukun tilalle kolmihaara.Jatkoin kuitenkin yksihaaraisella,ja tarttuihan se sitten siihen,hieman vauraampi tärppi.Hetkessä tajusin että nyt on kiloja siiman toisessa päässä!Onneksi oli kevyt kahdenkäden vapa ja 0.35mm tapsi,niillä sai kalaa käskytettyä mukavasti,ja uitin sen muutaman minuutin taistelun jälkeen rantaan,josta Pena nosti sen maihin.Jiihaa!6,2kg kirjolohi!Siinä meni kirjo-enkat uusiksi!Onnen huumasta selvittyäni perkasin kalan ja vein sen autoon,ja kalastus jatkui vielä hetken aikaa.Hiljaista oli,joten päätimme lähteä ajamaan salmelankoskelle,missä majapaikkamme sijaitsi.Auto parkkiin,mökin takkaan tulet ja lähdimme Maken kanssa vielä heittämään salmelankoskea,iltahämärä alkoi laskeutua joen ylle.Salmelankoski antoi vielä yhden pienen kirjolohen,ja päätimme lopetella ja palailla mökille,missä Pena oli jo laittanut saunan lämpiämään.
Ilta meni saunomisen,syömisen ja jutustelun merkeissä kunnes Nukku-Matti oli voittanut koko porukan.

Aamulla herätyskello oli soittamassa klo 6.15,mutta ukot oli jalkeilla jo puoli kuuden aikaan.Kahvit/teet kiehumaan ja aamupalaksi pekoni-kinkku-kananmuna-juusto-voileipiä.Aamutoimet suoritettiin ja mitäpä sitä muuta kuin kahluuvehkeitä niskaan ja joelle.Jokirantaan saavuttiin hyvissä ajoin heti seitsemän jälkeen kun oli vielä pimeää.Käytiin nakkelemassa puukosken suvanto ja niska aamuhämärissä,pari tärppiä ja Penalla oli parin kilon kirre hetken kiinni,mutta se hyppi itsensä irti.Pahus!Pidettiin siinä pientä palaveria,ja päätettiin Maken kanssa vaihtaa lohikepit kevyempiin vapoihin ja lähteä koskea lirkkimään.Make otti 4# Scottin,minä 5# Scottin ja aloimme onkimaan.Lähdin nousemaan puukoskea ylöspäin liitsillä kalastellen,Make lähti toiselle puolelle jokea ja Pena paineli ylöspäin suvantoja ronkkimaan.
Ja sitten se taas tapahtui:rivakka tärppi ja syöksy alavirtaan.Taas vauraampi kala kiinni.Hetken sitä väsytin ennenkuin näin sen.Ei voi olla... samanmoinen mörkö kiinni kuin edellisenä päivänä!No niin,vitos-luokan vapa ja 0.20mm peruke,nyt varovasti!Annoin kalalle painetta minkä uskalsin sen vain juroessa lähes paikallaan pohjassa.Make kahlaili vastapäätä katselemaan ja muutakin porukkaa alkoi kohta kerääntymään seuraamaan taistelua.Jos sitä nyt taisteluksi voi sanoa,kala juroi pohjassa ja meikäläinen yritti kiskoa sitä suuntaan jos toiseen huonolla menestyksellä.Kokolailla 20 minuuttia siinä meni ennenkuin kala alkoi näyttää edes pientä väsymyksen merkkiä,ja kohta sen jälkeen se saatiin uitettua haaviin muutama metri alapuolellani.Kirre painoi 6,1kg.Kiitokset vielä kertaalleen haavimiehelle jos hän tätä lukee.Yes!
Sattuneista syistä vaihdoimme vavat takaisin kevyisiin kaksikätisiin,ja laitoimme tässä välissä makkaranuotiot pystyyn,söimme makkarat ja voileivät teen kera ja Maken ja Penan jo lähtiessä kalastelemaan jäin vielä nuotiolle teekupposen kanssa,paineita kalan saamiselle ei enää ollut.
Samassa kuulin Maken viheltävän joella ja arvasin että nyt on Makella hyvä kala kiinni,hölköttelin teekupin kanssa rantaan ja siellähän oli vääntö käynnissä.Vapa mutkalla komeasti ja taas iso kirjo kiinni!Nyt väsytys oli nopeampi kun oli hieman järeämmät välineet ja kohta Make jo rantauttikin pulskan kirjolohen rantaveteen.Voi kertakaikkiaan,se oli vielä isompi kuin edelliset kirret!Puntari kaivettiin esiin ja lukemat olivat komeat 7.26kg.Siinä heilahti uudet kirre-enkat Makellekin.Ja taas iloittiin!Aateltiin siinä sitten että eiköhän tämä jo riitä,ja lähdimme takaisin mökille tekemään loppusiivousta.Pääsimme hyvissä ajoin kotimatkalle ja ehdimme vielä isänpäivän viettoon mukavasti.

Kommentit

Kommenttibaldie - 14.11.2011

Kunnon mötköjä saitte ja Makekin naruttanut "suukalan."

Kommenttijpk - 15.11.2011

Melko siistit evätkin jötköillä! Onnittelut!

Kommenttispider - 15.11.2011

Herran pieksut mitä kaloja. Unissa tuomoisia vaan näkee. Ihan käy kateeksi tuollainen touhu. Mitä miehiä Te olette?

KommenttiPeltopython - 15.11.2011

Vissiin vähän rouheempaa killee istutettu vähän tavallista enemmän. Melkosia. Onnea vaan kaloista! Syömistä varmaan riittää.

Kommenttikauha-apina - 15.11.2011

"Jees jees evridei!" Melkoisia möllejä !

Kommenttiheiskla - 15.11.2011

Tosi komeita kaloja äijät kiskoi. Oli vielä kunnia päästä kahta viimeistä väsytystä seuraamaan ihan vierestä. Kireitä jatkossakin.

Kommenttinimetön - 15.11.2011

ei, kyllä se on ihan normi painoista 800g-1,2 istari kirreä mitä ne istuttaa, mutta tietyin välein ne laskee 5-7 kilon emokalat jokeen. Onnea komeista kaloista! En oo montaa reissua kuullut että ois samana päivänä(vinä) nasahtanut 3 himo kirbeliä ;)

Kommenttiterminator - 15.11.2011

Aivan hirveitä jötkäleitä! Muutama kilo lisää niin SE:kin alkaa paukkua.

Kommentti^^Perhostelija^^ - 16.11.2011

Mahtavia jytkyä ovat taas pistäneet jokeen=) Onnittelut kaloista ja reissusta=)

Kommenttizhero - 17.11.2011

^^enpä tiedä kannattako Suomen tapauksessa edes puhua mistään ennätystuloksista. Jokaikinen kala on laitoksessa kasvanu ja todennäköisesti näiden kalojen paino alkaa putoamaan aika pian istutuksen jälkeen.

Melkoisia möhköjä joka tapauksessa. Onnittelut saamamiehille!!

Kommenttinimetön - 19.11.2011

Kyllä se paino taitaa olla aika jämpti, kun nämä "emokalat" lasketaan jokeen, suurin osa niistä kalastetaan kuukaudessa pois

KommenttiPerho joka söi lohikaloja - 11.01.2016

Kiitoksia vaan onnitteluista! Jotenkin mulla on semmoinen kutina että tämä ei tule toistumaan... :)

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?