Silver Doctor (oma näkemykseni)

Sivusta

KommenttiJuho_123 - 29.12.2007

Oma näkemykseni SD:stä tällä kertaa sinkkukoukkuun tukevalla siipipaketilla varustettuna. Mielestäni perhosta paistaa se, että se on tarkoitettu kalastukseen, muutoinhan olisin tehnyt pohjustustyöt huomattavasti tarkemmin ja sitonut hitaammin..

Alkukauteen kirkkaalle ja kuulaalle kelille?

-Juho-

Kommentit

KommenttiJuho_123 - 03.01.2008

Joo, perhosta vielä yksi kuva lisää.. :)

-Juho-


Kommenttiperho123 - 03.01.2008

oekein pätti perho ;) ootko kokeillut sitä jo ??


KommenttiLEPPNE - 03.01.2008

Helkkarin hyvää sidontaa, mutta jotenkin raskaanoloinen, ehkäpä ohuempi kierre ... Tuo pää vähän arveluttaa, onko kaikki sidottu mukana vielä ensimmäisen laskun jälkeen, mutta voihan olla, että perho muuttuu senjälkeen pyytävämmäksi ... Tuo yläkuva on todella hieno ja kuvaa mallardien yhdenkaltaisuutta. Joskus olen sitonut " todella " klassista Doctoria ja opin silloin, että Tippettien eka raidan kuuluu olla vyön kohdalla. Eihän sillä kalastavuuteen varmaankaan ole mitään merkitystä ja noin pitkiä Tippettejä ei enää ainakaan minulta löydy. Mutta sidontataidoiltasi taas plussaa, plussaa +++


KommenttiJuho_K - 03.01.2008 (Muokattu 3.1, 20:54)

Komeahan tuo on. Punaista vyötä ja kaulusta kaipaisin. Aivan noin tuhti siipi ei ole minun mieleen. Mutta todella varmaa sidontaa.


KommenttiJuho_123 - 03.01.2008

Morjens!

Jarkko: En ole vielä kerennyt uittamaan muualla, kuin vesihanan alla.

Jukka: Kiitoksia! Tuon kierteen valitsin siksi, kun ei parempaakaan ole ja tuosta saa hyvän korkean profiilin takaviistosta. Kyllä päähän olen saanut mahtumaan kaiken ja vielä kiristin varmuuden vuoksi vielä leveämmälle, kuten yleensä kalastusperhoissa.. Olisihan ne saanut sen "yhdenlenkin" allekkin, mutta kokemuksesta tiedän ettei se tule koko perhon ikää kestämään.. :) Tippetin keskempi raitahan se pitäisi olla tuossa vyön kohdalla, mutta minusta perholle olisi tullut vielä tungetumpi profiili, kuin nyt.. Ois minulla noita tippettejä jopa 6/0 blindareihin, mutta tosiaan tuo änkeäminen..

Kiitoksia kommenteista!

-Juho-


KommenttiJuho_123 - 03.01.2008

Juho: Kiitos! Vyötä en tehnyt, mutta pakko tunnustaa, että pään villan unohdin. :D Tuosta liitekuvasta tulee mieleeni lämmin SilverGrey, tiedä sitten johtuisiko juuri niistä punaisten pisteiden uupumisesta..

-Juho-


Kommentti-jyke- - 03.01.2008

Kieltämättä hiukan "ängetyn" näköinen, mutta kun itse en osaa noin tuhtia siipeä edes sitoa niin olisipa kai ollut parempi jättää tuo sanomatta...

Sitä punaista vyötä ja päätä tämä kyllä minunkin mielestäni kaipaisi, tunnistaisi paremmin doctoriksi sekä hiukan pidempi ja tukevampi pyrstö olisi tässä paikallaan.
Mutta kuten jo ylempänä sanottu komea on.


Kommenttiplayer - 03.01.2008

Ihan aluksi, esimerkiksi molempien Juhojen sekä Jyken kehittyminen sitojina on kuulemma havaittu minua paremman lohestajan taholla. Muutenkin sain mukavan tuntuista palautetta muidenkin poikien perhoista. Joten hyvällä mallilla etenette kalastusperhoissa.

Sitten tästä perhosta, tämä ei ole tasoasi vastaavaa jälkeä. Ykkösen koukulle liikaa tavaraa siipeen, enkä sinun tasoiselta sitojalta hyväksy puolustusta kalastukseen menevästä perhosta. No, okei tällä saadaan aikaan keskustelua ehkä riitaakin, mutta Juho sinulla on kykyjä tehdä paljon parempiakin. Tässäkään en tyrmää etteikö lohi tätä hyväksyisi ja löytyy jälleen tukku onnistuneita asioita, kuten rungon hopeat. Siis hyvinkin lehtorimainen mielipide...


Kommenttiborsse - 04.01.2008

Joo, liika on liikaa. Kun tämä nyt on kalastukseen tehty, niin pitää vielä huomioida tuo koukku, N-tyyppi on partridgen kevyt koukku, siis perho viistelee pintakalvoja. Eihän tässä nyt teknisesti vikoja ole.


KommenttiJuho_123 - 04.01.2008

Ja minä kun rupesin sitomaan vähän painavemmalle koukulle.. :D Taitaapa tuossa olla ämmiäkin..

Siivessä on liikaa tavaraa, se pitää myöntää.. Siivestä olisi pitänyt jättää vähän pois, mutta pituutta hieman lisää. En rupea epäonnistuneita sidoksia perustelemaan kalastusperhoilla, perho kuin perho, niin virheet niistä näkyy, aina! Tästäkin ne näkee. Mutta toisaalta tuollaista siipi pakettia en ole ennen vastaavalle koukulle sitonut, joten on mielenkiintoista nähdä sen uinti. Kokemustahan tästäkin sitten saa. Kuvassahan perho on kuiva ja näyttää isolta, mutta kun siikaset vedessä kutistuvat(hanhi ja mallard), häviää perholta aika paljon kokoa ja muutenkin hartiat notkistuvat virtaviivaisemmaksi. Aion tätä paiskoa jokatapauksessa, riippuen eniten perhon uinnista. Tämähän on varmasti ihan mielenkiintoinen näky alkukauden tenolla vähän pienempi virtaisessa kohdassa... :) Saa nähdä osaako leijua..

Kiitoksia asiallisesta palautteesta!

-Juho-


Kommenttiplayer - 04.01.2008

Juho, olen aina pitänyt tuosta itsekritiikistäsi, positiivinen piirre kunhan ei mene liian pitkälle.

Yleensä, oli perho kenenkä tahansa sitoma suhteettoman suuri pää viestittää jotain menneen pieleen. Perinteistä perinteisin harha on luulla että perhon pään seutuvilla tavarat on pinottuna yhdestä kohtaa kiinni. Parhainta jälkeä kalastavalle perholle tulee kun sidontalanka liikkuu kohti koukun silmää siiven valmistuessa. Tosiassahan sidontalanka siirtyy kierroksen tai muutamia kerroksia eteenpäin, jotta pää pysyy pienenä langan pitäisi olla ohutta. Pään viimeistelyssä voi sidontalangalla palata taaksepäin. 8/0 lanka on siis julman vahvaa tuohon ykkösen rautaan.

Ihan kiusatakseni itseäni sidon aina välillä koko perhon UNI-Tricolla, se jos mikä on heikkoa lankaa etenkin lohiperhon sidonnassa. Mutta, opettaa olemaan katkomatta sidontalankaa kriittisissä paikoissa. Siis pistän suosituksen sille, jos jatke ei onnistu ja tuntuu että sidontalanka laadusta riippumatta katkeilee sitoessa. Puolen kymmentä perhoa kun sitoo Tricolla, alkaa muutkin langat kestämään sidottaessa kun tuntumaa alkaa löytymään. (Jos oululaistekniikassa suosittiin sukkahousujen purkamista langoiksi, Trico toimii saman tapaisesti, venyy sekä katketessa koko sido ei purkaudu.)

Sidontalangasta vielä, niissä on yleensä kierrettä kestävyyden lisäämiseksi, sidottaessa spigottia pyörittämällä kierteen saa auki ja sidontalangan litteäksi. Siis kierteettömällä langalla saa helan ja jatkeen pohjat nätiksi sekä pään viimeisteltyä, kierteellisellä langalla taasen tinselit sun muut kiinni. Pikkuasia joka viimeistelee onnistuneen perhon.


Kommentticoiner - 04.01.2008

Sidontalanka ei todellakaa tarvitse olla hyvin vahvaa. Sidon kaikki perhot Spiderwebillä, silloin pitää vain lakata vähän väliä. Lakan käyttö sinällään on hyvä, eli lakkkaa perhoon koko sidonnan ajan niin se kestää vaikka sitoisi kuinka ohuella.


KommenttiJuho_123 - 04.01.2008

Pete: Tuo on totta, ja tuolla tavalla teenkin perhot kun yritän saada niistä pientä ja kaunista. Itse käytän siihen 17/0 UNIa. Mutta, viimekesällä opin jotain, mikä muutti minun perhojen sidonta tapaa.. Kalastus sidokset sidon ainakin kierteen kiinnittämisen jälkeen 8/0 UNIlla, koska 17/0 ei saa kiristettyä riittävän tiukalle, tai jos saakin, niin se on niin neppailu peliä että mihin sidokseen saat kestävän siipipaketin ja mihin et. Viime kesänä jokivarressa tuskailin moneen otteeseen, kun perhot lähti purkautumaan, yleensä siivestä. Miettiä piti ankarasti, mutta huomasin, että kaikki hajonneet olin sitonut ainoastaan 17/0 langalla.. Eniten oli oravasiipisiä.. Nättiä sillä saa, mutta kestävyys on aivan eri luokkaa 8/0 langalla.. Ja saa sillä 8/0llakin nättiä, jos vain jaksaa keskittyä.. :) Sitten tuntuukin kisasidokset helpoilta 17/0 sitoa, kun on niin ohuen ohutta.. En tiedä olisiko sitten pitänyt joka paikka lakata niistä hajonneista perhoista, vaikkakin kaikki kiinnityskohdat lakkasin kirkkaalla..

Tai sitten tuo suuren suuri pää, voi viestittää että koukkukokoon nähden perhossa on liikaa tavaraa siivessä.

Mielenkiintoinen keskustelu.. :)

-Juho-


KommenttiJuho_123 - 04.01.2008

Nyt kun kävin perhoa uittamassa taasen, niin siipipaketti näytti aika sopivalta..


Kommenttiluonto-eno - 04.01.2008

Saattaisi tämä kovassa virrassa toimiakin,mutta aika paljon on tuota evästä tosiaan laitettu.Siististi,osaavasti tehty,on suorastaan ruokaisan näköinen,mutta paljon tavaraa.Uintia jos veikkaan,niin tässä viipottaa koko perho,siis koukku ja siipi yhtenä pakettina,kun taas mielestäni on parempi,että tavaraa on sidottu koukulle suhteessa koukun painoon sopivasti.Koukku siis toimii tavallaan uittavana "ankkurina".Sitten on kuva märästä perhosta.Ihan jees,mutta perho kuvattuna noin näyttää pelkästään märältä.Toistan taas,kannattaa katsoa miltä se näyttää vedessä,nämä virtavesien perhot sitten katseltava virtaavassa vedessä.Olen itse joutunut vaatimattomalla kalastajan taipaleellani tekemään monta kertaa sen,että tietäessäni saamamiehen,menen juttusille.Pyydän häntä näyttämään oikean tavan uittaa/rakentaa vieheitään.Vertaan niitä omaani ja jos en itse keksi miten parantaisin,niin oikeastaan aina olen saanut valoa pimeyteen.Tietenkään se ei saalista takaa,koska jollain toisella taas voi olla aivan toisenlaiset avaimet menestykseen,mutta onpahan sitten eväitä mitä soveltaa.Olet oikealla tiellä kun haluat tehdä aina vain parempia perhoja ja ne ovat kauniita.Kuitenkin on muistettava,että usein näyttely-ja kalastusperhot ovat erilaisia.Minulla on joitakin kamalia sötöksiä,joilla on tullut kalaa.Siksi ne ovat minulle kauniimpia kuin muille ja sama on tilanne varmasti kaikilla muillakin omien ottiperhojensa/vieheidensä kanssa.Karvasiipisellä hopeatohtorilla on minulle tullut tittejä.Aamuauringossa "hailanterikelissä",kun taas jossain mainittiin sen olevan kirkkaiden iltapäivien perho.Voit olla varma,että Doctor-sarjan perhot ovat hyviä.Borsse taisikin mainita mustan Tohtorin yhteydessä,että saatuaan sillä lohen voi kutsua itseään lohimieheksi.En ole saanut,joten opiskelu jatkuu;) ja vaikka saisinkin,niin alusta on varmasti senkin jälkeen alettava monta kertaa.Joka tapauksessa tuo perho on osoitus sidonta taidostasi,eli HIENO:)Rakentavin terveisin Eno.


KommenttiJuho_123 - 04.01.2008

Markku: Ensinnäkin kiitos! Huomenna olisi tarkoitus käydä vielä päivän valon aikaan koskella katsomassa uintia, tuota kokoperhon liikettä vähän itsekkin arastan, mutta onhan sitä monenlaiset muutkin ihmeet lohnaa pyytäneet.. :) Itse pidän omat kalastus ja taide perhot erillään, muutamia on sekoittunut, mutta pääasiassa tiedän mihin niitä sidon, kun on spigotti kädessä. Mistin sanoin: "Hyvä perho pääsee perukkeeseen, huono ei edes rasiaan." Näin se minullakin (ikävä kyllä?) menee. Minulla on kyllä aikaa oppia, ja sitä tulen myöskin tekemään, kuten uskoa saatatte.

Perho on varmaan kaikkien mielestä ristiriitainen, ehkä se on juuri se syy, miksi se tekee minulle sellaisen tunteen, että tulen sitä vielä tarvitsemaan..

-Juho-


Kommenttikorpikalle - 04.01.2008

Hieno perho jokatapauksessa. Ei parasta jälkeä juholta mutta ei paha kuitenkaan. Nuihin uintihommiin en suurempia osaa analysoida, mutta tuosta sidontalangasta sen verran, että itse sidon aina kaikki perhot tuolla 17/0 tricolla. Kyllä ne perhot kestää ilman lakkaakin sen mitä tarvitsee kestää(päähän tietty lakkaa)

Tuon perhon pää on nyt sen mallinen että se ei välttämättä hirveitä kestä, koska on korkea ja lyhyt. että mitä suurempi päästä tulee, niin varmaan tarvis vähän pituuttakin sitten mukaan. Nyt vaan loppuu tila kesken koukulta.


Kommenttiillu p - 05.01.2008

Kierteet tehty kellosepän tarkkuudella.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?