Kymijoki (Kotka) | 26.9.2005 13:15

Kommenttijsr_81 - 27.09.2005

Taas Ruhalla. Kalaa näkyi edellistä reissua vähemmän, mutta siiman jatkoksi ne ripustautuivat sitäkin herkemmin.
Ensimmäinen lasku ehti vähän laiturin alapuolelle, kun keskivirrasta tarttui. Aluksi kala ei tuntunut jalkaa suuremmalle, mutta sitten se loikkasi kokonaan ilmaan, ja arvioin sen olevan jotain 7-8 kilon luokkaa. Musta kuin mikä.
Tämä kaveri hyppäsi ainakin 10 kertaa ja se piti uittaa aivan Ruhan alaosaan, tai sitä piti seurata sinne, josta sen pienen laiturin alta kala lopulta saatiin yli 20 minuutin väsyttelyn jälkeen haaviin.
Tiukassa oli, ei irti olisi päässyt millään.
Punnitus haavissa ja sitten sumppuun odottamaan emoltaaseen pääsyä.
Ja painoa porsaalla oli enemmän kuin osasin toivoa : 10,1kg. Kymppi rikki! jes. Lohiennätys rikki toisen kerran viikon sisällä.

Illalla laiturin puolivälistä nappasi vielä uudelleen. Tällä kertaa lyhyen, mutta sähäkän väsytyksen jälkeen sumppuun pääsi noin 3-kiloinen koukkuleuka.
Koko päivän aikana kaloja saatiin ainakin 11 kpl, saattoi olla jopa enemmänkin.
Kiva reissu.

Kommentit

KommenttiSplize - 28.09.2005

komeita kaloja. ylempi on aika mukavan kokonen...


Kommenttihc_flyfisher - 28.09.2005

Hienoja kaloja on! onnittelut! tuliko putkiperholla? ihan hyvin on kalaa kymillä...pitäis tulla käymään.


Kommenttijäpäkyörä - 28.09.2005

Onnea Jussille hienoista kaloista.


KommenttiPintaperho - 28.09.2005

jeah jeah


KommenttiPintaperho - 28.09.2005

:N


KommenttiVeijo - 28.09.2005

Mikä siima, Pitikö ruopata?


Kommenttijsr_81 - 28.09.2005

Kymppi tuli kellu/inter siimalla (perho 25mm messinkiputkeen sidottu) ja kolmosen kala sink2/sink4 kärjellä (perho muoviputkessa).

Yläosassa nopeasti uppoava oli ihan ok, kun siellä on kuitenkin aika syvää, mutta alaosassa inter tai sink2 sopivia.
Tai jokainen tyylillään. Heitti joku 4/5 uppoavaa...


KommenttiTatuu - 28.09.2005

Eikö se kuitenkin mene toisinpäin eli alapäässä synkemmät narut kuin ylhäällä?

Ylhäällä voi olla syvempää, mutta alhaalla virtaa kovemmin.


Kommentticarambola - 28.09.2005

Sähän oot ruvennu tosissaan repimää kalaa ruhalta :D
tais olla aika hyvät ringit ku rauhotus lähenee??


KommenttiZorbas - 28.09.2005

Tatuu:

Näytti olevan kalojen mielestä jsr:n siimavalinnat oikeinpäin..Nehän sen asian lopulta päättää.


KommenttiTatuu - 28.09.2005

Mutta toisilla siimavalinnoilla olisi voinut tulla enemmän.

Jos et paikasta ja siimakäytännöistä tiedä niin ehkä turha tulla "valittamaan". Jokusen vuoden tuolla tullut seurailtua/kalastettua ja yleensä alhaalla käytetään synkempiä naruja kuin yläpäässä. En tiedä onko jsr:lle tullut ajatuskatkos tuota kirjoittaessa vai onko hän käyttänyt siimoja noin. Minä puhuin yleisestä käytännöstä.


KommenttiZorbas - 28.09.2005

Vai että valittamaan..? Lueppa uudestaan tuo viestini. Tarkoitus oli jopa hieman humoristisesti ilmoittaa, että ei jsr ainakaan aivan päin persettä ole siimojaan valinnut jos kaksi lohta yhteissaaliin ollessa jotain 11 kpl.

Eikä paikasta tarvitse mitään tietääkkään (itselläni on kyllä kohtalaisesti tietoa paikasta), että voi päätellä siimavalinnan menneen oikein tuolla menestyksellä.

Älä liian herkkänahkaiseksi rupea.


KommenttiT.Kakkuri - 28.09.2005 (Muokattu 28.9, 19:59)

Joo,oon yllä Tatuun kanssa samaa mieltä. Eli yläosassa pärjää hyvin vaikka intteri/kakkosella tai koko Intterillä, näin vähäisellä syysvedellä voi polkaista vaikka koko laskun samalla siimalla jos käytössä ei ole kun yksi vapa. On niitä kaloja tartutettu alapäästä intterilläkin. Paras valinta alapäähän tälle vedelle kuitenkin on 2/3 tai 3/4 hitaasti "kehittynä".
Onnittelut enkasta!
Eli meinaan vaan, että voi kalastaminen olla kaukana rentouttavasta jos laiturilta heittää 4/5 uppoavaa, Kalaa saa toki silläkin kunhan kivistä repimiseltä kerkeää. Jatkuva perhojen vaihtelu ja kivistä repiminen vaan hidastaa kaikkien kalastusta.


KommenttiTatuu - 28.09.2005

Taas tästä alkaa tämä...

Kyllä tuon huumorin tajusin, mutta mielestäni koko viestisi ooli aivan turha. Esitin asiallisen kysymyksen ja sinun oli pakko kirjoittaa jotain turhaa minua vastaan.

Huomaa, että molemmat kalat tulivat ylhäältä, jossa siimavalinnalla ei ole niin suurta merkitystä. Alhaalta on tod. vaikeaa saada kalaa kellu-intterillä vaikka vesi olisi minimissä ja vaikka olisi millainen kuparimöntti siiman päässä.


KommenttiZorbas - 28.09.2005

Ja loppuu..

Tarkoitus oli heittää väliin yksi harmiton kommentti, mutta sinä luulit, että se on sinua vastaan. Ei ollut.

Kaikilla täällä on yhtäläinen oikeus kirjoittaa aiheeseen liittyviä kommentteja, joka tuo minunkin oli. Eikä se nyt ihan turhakaan ollut.

Jos sinulla on jotain hampaankolossa, niin avaa keskustelupalstalle aihe, niin jauhetaan siellä eikä sotketa tätä ketjua. Siihen ei varmaan kuitenkaan kummallakaan ole kiinnostusta..


KommenttiPerho-Timo - 28.09.2005

Komee on vaikka väritys onkin kuin kuningaslohella konsanaan. ;)


Kommenttijsr_81 - 28.09.2005

OK äijät! alaosassa käytin myös sink2-sink4 kärkeä, ja sillä raapi pohjaa ihan koko ajan, jos ei ottanut perhoa sisään reilulla tahdilla. Jos antoi edes hetken uida vapaasti, rapisi pohjassa.
Yläosassa, ainakin itse oli mukavampaa heittää synkemmällä kärjellä, kun siellä vettä on näinkin matalalla vedellä nestettä useampi metri.

Mutta se on ihan makuasia kuinka kukin haluaa kalastaa. Mainitsemani menetelmä toimi itselläni parhaiten.
Ja kuten sanoin, heitti siellä joku 4/5 uppoavalla. Ja vaikea sanoa olisiko toisilla siima valinnoilla tullut paremmin. Kyllä kalat kävivät iskemässä aivan pinnassa viistäviin perhoihin.
Ainakin noilla siima valinnoilla tuli itselle ihan riittävän hyvä tulos.


KommenttiZorbas - 28.09.2005

jsr:

Kaveri herätti HIEMAN ihmetystä Ruhalla, kun hän uitti tuuhean lohiperhon kelluaineessa ja rasvasi perukkeenkin. Pientä vittuiluakin taisi kuulua. Kaverit hiljenivät, kun yhden laskun aikana useampi lohi löi järkyttävän läsäyksen saattelemana pinnassa viheltävää perhoa. Yhden köllin hän sai ylöskin.

Ekan laskun jälkeen lohi selkään ja himaan.. Piti pienen oppitunnin kaavoihin kangistumisesta.


Kommenttijsr_81 - 28.09.2005

Zorbas:

Näinkin pari kertaa, kun lohi kävi iskemässä aivan pinnassa viistettyyn perhoon komealla mosauksella.
Kokeilin itsekin aivan pintakalvosta, mutta tuloksetta.
Kyllä ne jotkut harrastaa sitä perho rasvaamista ja pinnassa viistättämistä melko useinkin. Ja saavatkin kaloja.
Liekö juuri kaverisi aloittanut tuon muodin Ruhalla?


KommenttiZorbas - 28.09.2005

Älä hitossa. En tienny, että sitä nykyään oikeestikkin harrastetaan!

Se tais olla vuonna -99, kun se kaveri koitti tota. Joskus tuollaiset erikoistekniikat on murhaavan tehokkaita, mutta yleensä ne taitaa jäädä "perussuorittamiselle" toiseksi..


KommenttiT.Kakkuri - 28.09.2005

Semmosen vielä lisäisin, että aloittelevat kalamiehet usein pitävät kaloja liian löysällä. Varsinkin näin loppukaudesta, kun kalojen parhaat menohalut ovat jo menneet. Riittää kympin kalan väsytykseen 5-10 min. Varsinkin jos ne meinataan laittaa emokaloiksi on syytä käskyttää kunnolla. Ymmärrän että kalan menettäminen toki pelottaa, mutta ennemmin sen menettää uittamalla 25min. Täytyy muistaa, että sen ajan on alakerta kokonaan muilta kalastajilta kalastuskelvoton. Koska jono kuitenkin liikkuu jää parilta mieheltä alapää kokonaan kalastamatta.
Tämä ihan rakentavassa mielessä.
Anttosen Heikki ton "hitsaamisen" alotti ruhalla joskus 90 luvun alussa. Toimii matalalla vedellä


Kommenttijsr_81 - 28.09.2005

Ainakin sen perusteella mitä olen kuullut, niin näin tapahtuu.
Tapoja on monia. Loppukauden lohia kannattaa jallittaa mitä mielenkiintoisimmilla keinoilla. Ei todellakaan kannata tehdä aina niin kuin muut tekevät päivästä toiseen...voi tulla mukava ylläri


Kommenttijsr_81 - 28.09.2005

Joo, olisi sen kalan saanut nopeamminkin ylös, mutta teki mieli saada ennätys ylös. Ja lähellä sen menettäminen olikin. Oli peruke aika heikossa kunnossa pohjakivissä raapimisen jäljiltä. Ruhan pohjassa kun on paljon teräviä kiviä.

Ja kiitos tiedosta kuka aloitti pintakalastuksen Ruhalla.


KommenttiZorbas - 28.09.2005

Vai että hitsaamista =)

Onhan tuo lohiperhon pintaviistätys-tekniikka varmaan meitä vanhempi. Norjassa joku melekone huru-ukko puhu tuollaisesta tekniikasta minulle joskus kun olin vielä ihan kärsä. Sekin tais jotain matalasta vedestä höpistä. Taisin pitää kaveria hulluna..

Nykyään en suhtaudu vanhoihin kikkoihin enää yhtään skeptisesti. Kyllä ne on ennenkin tainneet osata onkia.


Kommenttikorpikalle - 28.09.2005

missäs tää ruha on kun on niin paljon puhetta siitä mut mulla ei minkäänlaista tietoo olinpaikasta. jos ei hirveän kaukana täältä niin lähtisin joskus käymään:)


KommenttiZorbas - 28.09.2005 (Muokattu 28.9, 21:23)

Kotkassahan se.Kymijoen Siikakoskesta aavistus ylävirtaan.


KommenttiT.Kakkuri - 28.09.2005

Tekniikka on kotoisin Canadan Itärannikolta. Tekniikan nimi Rifling Hits=hitsaaminen.
Tarkoitin siis, että Anttonen sen aloitti Ruhalla


Kommenttikymiläinen - 28.09.2005

Oikeest... Hurja kilinä yhistä siimoista... Sit on kyl kivat kalat noit ei ihan kepeest saa kokonkoskelta... :D Tais olla ruskee siipi ja sit kupari runko ja oranssi häkilä ;) Noh kaikkihan sen tietää :D


Kommenttijsr_81 - 29.09.2005

Ei muuten ollut ;) Kympin kala otti keltaisella siivellä, mustalla rungolla ja sinisellä kaulushäkilällä varustettuun putkeen, jossa keltainen conehead. Perho sidottu, kuten aiemmin mainitsin 25mm messinkiputkeen.

Kolmosen kala tuli mustasiipisellä, vihreä runkoisella ja punakurkkuisella muoviputkella.


KommenttiMiguel - 29.09.2005

Jussilla on kyl käyny tänä kesänä flaksi näköjään,eka reissulla heti kala ja pohjosessa sama.Onkohan niissä kymin kaloissa vielä ollu sitä hometta mitä joskus vuosia sitte oli ku itekkin kävi siellä?


KommenttiMetso - 02.10.2005 (Muokattu 2.10, 10:31)

Tiedätkö jotain luottoperhoa oikein tummiin vesiin??
"aloitin tänä vuonna"


Kommenttibörje - 04.10.2005

Hirvee vääntö jostain siimoista, kyllä on akkamaisia jätkiä.


KommenttiExel - 04.10.2005

No huh huh...

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?