Hossa | 27.6.2009 18:06

KommenttiPERHON HEITTÄJÄ - 06.07.2009

Hossa 27.6.–4.7.2009

27.6.
Saavuimme Hossan Karhunkainaloon puolenpäivän jälkeen. Saimme leirin pystyyn ja heti sen jälkeen luvat ostettuamme suuntasimme Iikoskelle. Vesi oli aika alhaalla ja kalastus onnistui hyvin kevyillä perhoilla. Teimme vain yhden reippaan laskun ja tuloksena muutama harjus, joista pari mitallisia. Iikosken loppuliuku näytti jälleen kuhisevan haukia, joten laitoimme tinselit siimanpäähän ja muutama pulikka sieltä saatiinkin ylös ;)
Loppu päivä levättiin yötä varten, nimittäin päätimme lähteä katsomaan Leveänkosken tilanteen. Koko päivä oli ollut suht lämmintä ja arvelimme kalan syövän paremmin yöllä. Klo kymmenen maissa koskella oli meidän lisäksi 8 muuta kalastajaa ja kolme näistä olivat tulleet myöskin sawosta päin. He kertoivat, että kalantulo oli ollut hiljaista, muutamaa harjusta lukuun ottamatta. Kalastuksen aloitimme niskalta ja parin heiton jälkeen Janne tartutti taimenen. Kala pinkoi alavirtaan päin ja lopulta se suostui haaviin. Pituutta kalalla oli 40cm ja tämä pääsi takaisin omaan elementtiinsä. Taimenen ja muutaman hyvänkin harrin lisäksi, muuta mainittavaa saalista ei tullut. Aamu kuudelta saavuimme tukikohtaan nukkumaan.

28.6.
Heräsimme kahdentoista maita ja nopean aamupalan jälkeen taas koskelle. Tällä kertaa menimme Hossanjoen Niskakoskelle, joka antoi viime vuonna hyvänkokoisia harjuksia. Larvastelimme lähinnä painavilla larvoilla ja nymfeillä. Kolmen tunnin mesoamisen jälkeen saldona kasa pienempiä harjuksia ja 4kpl yli 35 senttistä, joista suurin Ollin saama 38cm. Pari ruokakalaa otettiin…
Pienen lepäämisen jälkeen lähdimme taas Leveänkoskelle yökalaan. Koskella törmättiin taas jo tuttuihin sawolaisiin. Heidän lisäksi paikalla oli myös kaksi muuta kalastajaa. Janne kahlasi toiselle puolelle ja Olli jäi laavun puolelle. Heti alkuun Janne sai niskalta sären avulla 3,2 kg hauen, joka lähti kalapihvi tarpeiksi jäpä k:lle. Kello läheni puoltayötä ja olimme jo tekemässä laskua alemman pikkusaaren kohdalla. Janne lirkki tuttuja ottimonttuja ja tartutti kalan, jonka hän kuvitteli ensin olevan hauki rauhallisten potkujen takia. Lopulta Janne karjaisi, että ”Nyt on hyvä taimen!” Taimen lipui 10m koskea alaspäin ja lopulta otus koukattiin haaviin sotahuutojen kera. Samaan aikaan Olli onnistui koukuttamaan 51cm taimenen larvalla. Menimmekin saman tien kalojen kanssa laavulle. Ensiksi muut ihailivat Ollin taimenta, mutta Jannen tullessa toiselta puolelta, katseet kääntyivät toiseen taimeneen. Tämä taimen mitattiin 72 senttiseksi ja puntari näytti 4 kiloa. Kummasteltuamme kalaa pari tuntia, lähdimme vaunuun rauhoittumaan. MELEKONEN YÖ!!!

29.6.
Aamulla lähdimme jälleen Leveänkoskelle. Taimenia ei näkynyt päivän aikana, mutta harjuksia kylläkin! Harjusta nousi nopeaan tahtiin, suurimpien ollessa 41cm ja 36cm. Kahden yökeikan jälkeen ei huvittanut kalastaa sen kummoisemmin koskella, joten lähdimme vaunulle syömään ja lepäämään.
Illaksi piipahdimme vielä Keihäslammella. Karkuutimme kolme kirjolohta ja muitapa kalakontakteja ei sitten ollutkaan. Ihme sähläystä…

30.6.
Suunnitelmana oli lähteä Umpi-Valkeiselle. Kävimme vuokraamassa veneen ja lähdimme matkaan. Päivä oli lämmin ja kaloista EI MITÄÄN havaintoa! Aurinkoa otettiin veneessä ja lähdimme pois..
Yö vietettiin taas vaihteeksi Leveänkoskella. Eräs kalastaja sai taimenen helmiäis-tinselillä ja pari muuta tapahtumaa oli streamereissä. Laitoimme itsekin streamerit siiman päähän, kalastettuamme harjusta pikkuperhoilla.. 4 mittataimenta onnistuttiin karkuuttamaan strimuista yön aikana…Olli haavitsi kuitenkin 38cm taimenen…

1.7.
Aamulla hiki valui ja oli pirun lämmintä… Tuumasimme, että lepäämme päivän aurinkoa ottaen ja jäätelöä mussuttaen ...
Yöksi jälleen leveänkoskelle. Yksi lasku siinä taidettiin tehdä ja loppuen lopuksi ylös tuli 44cm taimen ja useita mitan täyttäviä harjuksia, aina 37cm asti.

2.7.
Keksittiin lähteä taas Leveänkoskelle. Harjusta nousi kiitettävästi ja Janne sai 43cm taimenen.. Loppu päivä turistiin joutavia..

3.7.
Aamu oli todella kylmä ja tuulinen. Kävästiin äkkiä Iikoskella harjusten perässä. Larvoilla nousi eniten harjusta (suurin 34cm) ja muutama pikkutaimen kävi ylhäällä. Yllättävän paljon oli pientä taimenta Iikoskessa, nimittäin ennen emme ole saaneet pahemmin taimenen poikasia.
Yö vietettiin Leveänkoskella. Sää oli kylmä ja vaatetta sai laittaa paljonkin päälle. Alku ajasta Olli haavitsi 40cm taimenen ja tämän jälkeen suuntasimme ylemmille koskille, koska Leveänkoski oli kovan kalastuspaineen runtelema ja kaloja ei perhot kiinnostanut. Ylempää saimmekin sitten paljon harjuksia ja suurin niistä taisi olla 37cm.

4.7.
Kamat kasaan ja kotia kohti! :D
Mukava reissu jälleen, mutta vettä olisi saanut olla vähän enemmän. Vaikka kalastajia oli taas paljon, se ei haitannut ollenkaan. Ensi vuonna uudestaan!!!

- Janne Parviainen

- Olli Karppinen

Kommentit

Kommenttiperhomummo - 08.07.2009

Komeita on kalat ja kalapaikat. Minkä väristä larvaa kalat kävi puremassa? Lomaa on vielä jälellä, joten saattais vaikka suunnata pohjoiseen!

Kommenttihossanjoki - 08.07.2009

Onnea vaan upeista kaloista;)
Itse juhannuksen jälkeen 5 päivää Hossassa perhoa vispailin...Harjuksia(30-44cm) tuli todella hyvin, mutta taimenten osalta jäi saalis laihaksi..Yhden 48 cm kalan sain ja useamman reilu kolmikymppisen.
yhdessä montussa itsellänikin oli jokin iso vonkale kiinni, sen enempää sitä näkemättä se olikin jo sitten irti..Mutta iso se joka tapauksessa oli, olkoon sitten taimen tai hauki:)
Kaivokoski oli minusta positiivinen yllätys harjuksien kannalta, sillä sieltä nousi Leveäkosken niskan kanssa eniten nättiä harria...:)

KommenttiPerho_jack - 09.07.2009

Aika hillityt sävyt toimi parhaiten iskupisteillä ja ilman. Tuossapa kuva reissun parhaista perhoista...

Kommenttihossanjoki - 09.07.2009

Itselläni samankaltaisia, mutta erityisen hyvä harreille oli kuparinymfi, jossa runko kuparilankaa ja eturuumiiseen jänistä dubattuna.
Erilaiset larvat toimivat myös minulla..

Kommenttijäpä k - 09.07.2009

Hyvin on juttu laittettu...Onnea vielä kerran saamamiehille,ja kiitoksia pihvimureenasta..:)

KommenttiPERHON HEITTÄJÄ - 09.07.2009

Laitetaanmpa omatkii ottiperhot, kun ei ne mitään salaisuuksia oo...
P.S Älkää sitten ihmetelkö, kun ei oo Montanaa kuvassa. Montanaa puri vaan tulitikun kokoiset harjukset :D

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?