Vuolajohka, Skoganvarre ja Capardasjohka | 23.7.2009 22:10

Kommenttibaldie - 23.07.2009

Koitti viimein se koko talven odotettu hetki, kaveri tulisi hakemaan minut keskipohjanmaalta vuosittaiseen lapin reissuun.

10.7
Klo 20.45 startattiin kaverin kiesillä kohti meille vielä tuntematonta paikkaa. Ensimmäinen tauko pidettiin vasta Tornion Abc:llä klo 1.30, jossa aterioitiin ja otettiin käteistä läheiseltä Otolta.
Rovaniemellä aamupalan ostot klo 3.15 ja matka jatkui laulun soidessa.

11.7
Perillä Skoganvarren campingillä klo 8.45. Omistajaa ei vielä näkynyt siihen aikaan. N. 10 klo aikaa saatiin ostettua luvat ja hoidettua desifiointi kuntoon. Kävelyreittiä katsottiin omistajan kanssa vielä kartalta ja eiku kamat kantoon. Campingin isäntä ajoi meidät veneellä järven yli voittaaksemme 2.5km kävelyssä. Edessä oli patikointi n.6-8km. Onnistuttiin kävelemään hiukan eri reittiä kuin oli kartalta katottu, mutta taisi olla parempi reitti, kun ekalle leiripaikalle meni aikaa vain n.2.5h. Leiri pystyyn klo 13.30 ja minä nukkumaan hyvin valvotun yön jälkeen. Kaveri koskeen. 4h tunnin tirsojen jälkeen olin myös valmis kalaan.
Saalis: Harjuksia 35cm 20kpl. Kaverille pari 40cm. Pieniä taimenia riesaksi saakka + yksi 35cm stremerilla. Ottipeleinä toimi vihreä kuulapupa ja päikkäripinturit.
Väsyneenä hiivittiin telttaan ja tarkistus puhelimen kelloon makuupussin uumenissa näytti vasta 21.30, no huhhuh.

12.7
Nukuin klo 9 saakka. Aamupalaa nassuun ja äkkiä pelipaikoille. Kaveri jatkoi tuhinaa vielä. Alkuun muutamia perusharreja ja 35cm tane. Kaverikin heräili päivään myöhemmin ja koukutti mm. 44cm harjuksen. Päivän aikana siiman jatkeena oli useita 30-40cm harreja ja tietysti pieniä taimenen nilkkejä.
Perhoina toimi kuulapäät eri väreissä.
Päätettiin lyödä leiri kasaan, suomesta kuultujen vihjeiden perusteella(alempana on isoa taimenta.)
Olihan pätkä tarpoa auringon paisteessa, oksia väistellen, hiki valuen ja paarmojen saatellessa(n.7km)
Tunturijärven rannassa tehdyt pesut tekivät meistä jälleen uusia miehiä ja saatiin taas leiri kasaan.
Kalastusta n. klo 3 saakka yöllä välillä aterioiden.
Kalat: molemmille Taimenet 40cm. Harjuksia yhteensä n. 40kpl keskimitaltaan 35cm. Kaverille muutama 40cm harjus ja minulle yksi samanmoinen. Ruskea nymfi oli kova sana.

13.7
Ylös klo 14 ja aamupalat huiviin. Leirin alapuolen monttuja ronkkimaan. Useita harjuksia saaliiksi, parhaana ottiperhona keltamusta Montana.
Päiväruokailun lomassa mietittiin samalla jo myös paluureittiä toista kautta, koska tulomatka oli vähintäänkin vaivalloinen.
Käytiin katsastamassa koskea ylempää, mutta siellä vesi turhan matalalla.
Tutuista montuista illemmalla ruskealla nymfillä kymmeniä harreja 35cm ja ylöspäin. Paksulla kärjellä kalastellen harrit suht nopeasti ylös ja alas niiden runsauden vuoksi. Tylsyyden iskiessä talvella sidottujen perhojen kokeilua ja Royal coachman antoikin mojovasti reissun isoimman harrin minulle(45cm). Kaverilla samaan perhoon iski todellinen juna, joka vei siimaa jonkin aikaa lujaa, kunnes sylkäisi perhon suustaan. Kamua tais homma sapettaa, koska ilmoitti menevänsä nukkumaan.
Vettä rupesi tiputteleen reippaammin ja päädyin itsekkin telttaan jo klo 24.
Kalat tänään: 50kpl harreja + pieniä taimenia(suurin 33cm)

14.7
Herättiin vesisateeseen, joka tuli jo telttakankaankin läpi(auts). Nopea päätös, että nyt tää riitti. Lyhintä reittiä campingille ja jatkot sen jälkeen sieltä. Kaveri meinas, että ei tarvi sen kummemmin syödä(edellisestä kunnon ruuasta melk. 24h) Kamat märkänä kasaan, suklaata naamariin ja retkelle. Tarvottiin n.6km sähkölinjaa enemmän ja vähemmän askeleen lyhentyessä(mulla enemmän).
N. puoli km ennen tietä oli joki ylitettävänä. Kahluukamat jalkaan, rinkat selkään tiukasti ja munaskuita myöten vuolaaseen virtaan. 10m ennen rantaa jalkani lipesi, vapa putki karkasi ja hetken taiteilin yhdellä jalalla koskessa voimien ollessa ihan nolla. Onneksi selvittiin hengissä rannalle. Vavat(2kpl) ei siinä vaiheessa ollut enää se tärkein asia(onneksi oli käytettynä ostettuja). Päästiin tielle ja kaveri haki auton campingiltä.
Lämmin suihku teki eetua ja uusia miehiä lampsi kuivissa vaatteissa taas kohti uusia seikkailuja.
Gaggavattenin alapuolista koskea käytiin ronkkiin, josta pieniä harreja. Loppuliu´usta kaverilla katko siimat n. 3kg hauki komealla loikalla.
Kamu houkutteli minua lähtemään vielä yön päälle ajamaan Kautokeinoon ja lupasi maksaa seuraavana päivänä luvat ja desin Cabardakselle. Giedveguoikan sillan kupeessa muisteltiin menneitä vuosia. Yöpymään Kautokeinoon autossa soramontun kupeessa, koska telttahan oli hiukan kostea.

15.7
Nukutun yön jälkeen Rema tonnista aamupalaa. Desifiointi paikallisella suomea osaavalla hepulla ja luvat Cabardakselle Statoililta. Joelle klo 14. Kalastusta haittsi kovaksikin äitynyt pohjoistuuli, joka ilm. vei kaloilta syömähalukkuuden. Joella suomalaiset olivat saaneet pieniä taimenia sekä päivällä että illalla.(yksi iso myös hetken kiinni)
Itse saimme ensimmäiset sintit ylös vasta puolen yön maissa. Meille ei muuta mainittavaa ja lopetimme kalastuksen klo 3. Keräiltiin kuivumassa olleet kamat pensaiden oksilta ja kaveri ilmoitti tyypilliseen tapaansa, että nyt lähetään kotiin(en luvannut auttaa ajamisessa.) Eiku matkaan samoilla silmillä kohti Jykylää, jonne saavuttiinn. klo 17.

Olihan tapahtumia reissussa. Jos kalaa tahdot saada niin tuonne. Pääteltiin, että taimenien vähyys johtui veden vähäidyydestä. Eikun uutta matoa koukkuun ensi kesänä.

Kommentit

Kommenttimarkusa - 24.07.2009

Kyynel tulee silmään täällä konttorissa, ku kattelee noita maisemia :D

KommenttiImamar - 24.07.2009

Eiku parempaa telttaa ostoon.. heh :)
Yks yö ja sade läpi. Ei kuulosta hyvältä. heh :)

Kommenttibaldie - 24.07.2009

Hätäpäissään laitettiin teltta vinoon ja ulko- ja sisäteltan kankaat pääsi kosketuksiin toistensa kanssa. Vahingosta viisastuu..

KommenttiImamar - 24.07.2009

Niihän se tekeepi.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?