Slunjcica, Kroatia, Sava Bohinjka, Slovenia | 10.8.2010 09:54

KommenttiKalanKaveri - 15.08.2010

Kävimme autolla pyörähtämässä kroatiassa ja sloveniassa kalastelemassa ja viettämässä lomaa.

Ensimmäinen oikea kalapaikka, Slunjcica. Ostimme luvat Rastoken myllykylästä jossa Slunjcica laskee Korunaan jossa oli muuten hienot näkymät. Lähdimme ensin katsomaan joen yläosaa jonne lähdimme menemään ehkä maailman huonointa vuoristotietä. Joelle päästyämme huomasimme että vaikka vesi oli kirkasta, ei kalaa ollut ja jokikin oli vain tasaista virtaa monen kilometrin matkalta. Lähdimme siitä sitten alaosille jonne meidät alunperinkin opastettiin. Päästyämme paikalle törmäsimme paikalliseen kalastajaan joka paljastui olemaan Kroatian perhokalastusmaajoukkueen jäsen ja oli mm. ollut Simojoen -07 MM-kisoissa, hän neuvoi meidät käyttämään #20-#24 perhoja ja 08-12 siimaa kärkeen, näitä meillä ei tietenkään ollut, mutta mukavana miehenä hän varusti meidät ottiperhoilla ja hyvillä siimoilla ja lähti vielä näyttämään paikkoja. Hän kertoi että muutaman vuoden aikana radikaalisti kasvanut lintukunta oli verottanut joen kalakantaa lähes turmiollisella tavalla, eikä kalaa näkynyt muutama vuosi sitten olleilla huippupaikoilla, lukuunottamatta n. 15cm kirjolohia ja taimenia. Harjuksia kuitenkin löysimme erään myllypadon jälkeisestä virrasta ja veteen katsomalla huomasimme kalojen olevan 40-50cm pitkiä. kalastimme ottiperhoilla pitkään isompia ja pienempiäkin kaloja, olihan koko joki kuitenkin kokonaan vain C&R kalastusta varten, ja kuten lähes kaikki hyvät joet vanhan jugoslavian alueella, vain perhokalastukseen.

Tahkottuamme eri kalapaikkoja ja niiden kaloja eri tekniikoilla ja perhoilla, monen tunnin kalastuksen jälkeen,
löysimme oikean tekniikan, ja ei aikaakaan kun tärppejä alkoi tulemaan ja ensimmäinen harjuskin saatiin haaviin.
Johtuen kuitenkin ohuista siimoista ja pienistä heikoista koukuista verrattuna kalojen kokoon, emme saaneet kuin vielä yhden harjuksen. Ilta kuitenkin alkoi jo hämärtää ja seuraavana aamuna piti olla jo Plitvicen kansallispuistossa hienoja putouksia katselemassa joten lopetimme kalastuksen.
Kiitos Sluncica hienoimmista kalapaikoista missä olen ikinä käynyt, vaikka kalasaalis ei kummoinen ollutkaan. (PS. se maajoukkueen kaveri ei muuten ollut saanut koko kesänä mitään kuulemma tältä joelta, joten 2 harjustakin tuntui hyvältä. :) )

10.8 Slovenia, kalapaikkana kuuluisa Sava Bohinjka, -07 viimeksi kävin siellä ja jo silloin se vei sydämeni kalarunsaudellaan ja kalojen taistelutahdolla ja kauneudella.

Tuttuun tapaan kävimme ostamassa luvat Bohinjska Jezeran turisti-infosta, hinta luvalle oli 42€ joen yläosalle, C&R.
Suuntasimme erääseen poukamaan joen mutkassa jossa oli n. 6m syvä monttu, täynnä kirjolohia jotka odottivat ottajaansa. Tällä kertaa kuitenkin isommat lohet olivat suurimmaksi osaksi lähteneet jonnekkin aivan muualle. joten muutaman minuutin kalastelun jälkeen päätimme lähteä ylöspäin jokea.

Jäin itse erääseen koskenmutkaan jossa huomasin n. 60cm kirjolohen. Tämä kuitenkin oli luultavasti jo tottunut hyvin perhoihin eikä haksahtanut minun jäljitelmiini, pienemmät, n. 35- ja 42cm kalat kuitenkin sain kuitenkin koukutettua ja haavitettua.

Lähdin siitä sitten etsimään kaverini ja kun löysin ne niin ei aikaakaan kun kaverini väsyttelee jo n. 45cm kalaa ja oli kuuleman mukaan saanut vielä toisenkin n. 42cm kalan. nälkä kuitenkin iski ja lähdimme takaisin poukamalle jossa automme sijaitsi parkissa.

Lähestyttyämme autoamme, alkoi hirveä möykkäys. kun pääsimme näköetäisyyteen oli poukama täynnä saksalaisia ym. turisteja uimassa... Uimassa yhdessä luultavasti koko joen kalaisimmista kohdista. Poukamaan oli jossain vaiheessa rakennettu ponnahduslauta ja iloiset turistit hyppelivät siitä veteen. Päivän pidentyessä yhä enemmän ja enemmän tuli turisteja. Ja välinpitämättömiä ne olivat, varmaan luulivat että koko joki on uimiseen tarkoitettu. Saattoivat hypätä yhtäkkiä jostain puskasta uimaan 5m päähän paikasta jossa kalastat. Eli SUURI KIITOS tästä ponnahduslaudasta joka on antanut turisteille innostuksen uimaan joka puolella jokea.

Lähdimme autolta vielä ylöspäin jokea kohtaan jossa edellisellä kerralla oli paljon aktiivista isoa (45-55cm) kirjolohta, mutta veden mataluudesta johtuen ei kaloja ollut. koskipätkän lopusta kuitenkin huomasin syvemmän kohdan jossa ei kyllä siinäkään kaloja näkynyt. Jäin siihen kuitenkin heittelemään ja jo ensimmäisellä heitolla tuntui kunnon tärppi, toinen heitto tyhjää ja kolmannella tärppää ja kala hyppää lähes metrin korkeuteen perho suussaan. Muutama minuutti väsyttelyä ja uusi hyppy ja perho irti. Annoin paikan rauhoittua hetkeksi ja kävin välissä kokeilemassa mutkan syvänteessä ollutta isoa kirjolohta.
Sain samasta paikasta jälleen pari 40cm kirjolohta mutta jälleen iso hylki kaikki tarjoamani perhot.

Palasin taas paikkaan josta karkuutin isomman kalan ja aloin heittelemään, eikä aikaakaan kun taas oli kala kiinni ja vielä ihan kunnon kala, reilu 10 väsyttely ja vajaa 50cm kirjolohi haaviin ja takaisin veteen. Samaisesta paikasta saimme useita kirjolohia.

Lähdimme vielä katsomaan aivan lupa-alueemme alaosia ja lähdimme vain kävelemään matalaa koskea alaspäin spottaillen mahdollisia kaloja. Matkalla ei kuitenkaan näkynyt kuin 1 n. 40cm Taimen ja ilta pimeni nopeasti, ja Sava Bohinjkalla ei saa kalastaa kuin auringonlaskuun asti, pimeän aika on rauhoitusta.

Yhteenveto: Hieno reissu, mahtavat maisemat, hienoja sporttisia kaloja, liikaa turisteja ja niillä liikaa välinpitämättömyyttä.
Silti, Sava Bohinjka, sinne lähden vielä joskus uudelleen.

Kommentit

Kommenttistupe10 - 21.08.2010

Toi kirrehän on istari O.o . Siltä ainakin puuttuu evän molemmista kulmista aikamoiset palat. No Hienoja kaloja on silti tullut ja hienot on kalapaikatkin!
Onnea kaloista ja onnistuneesta reissusta! :)

KommenttiKalanKaveri - 22.08.2010

Tietääkseni Bohinjkalle ei istuteta kalaa (En ainakaan itse näkisi sitä tarpeelliseksi edes.)
Mutta melkosia tappelijoita ne kyllä oli, nimimerkillä "en ole koskaan nähnyt kirjolohen hyppäävän yli metrin korkeuteen".
Kiitoksia!

Kommenttisanteri94 - 22.08.2010

Kieltämättä pyrstö kyllä vaikuttaa vähän kuluneelta, mutta kun katsoo kylkeä niin on kyllä semmoset värit mitä ei ainakaan suomalaisista pullakaloista löydä. On kyllä komea joki.

KommenttiMik@z - 22.08.2010 (Muokattu 22.8, 14:53)

Nätti kille, mutta minun mielestä tuon kalan väreissä ei ole mitään ennen näkemätöntä? Mitä olen naapuripalstalla lueskellut, niin valitettavasti myös Slovenian marmorivesiin istutetaan kirjolohta. Eli perus istari voi kuvan kala olla :(

Kommenttibrezel - 23.08.2010

Hmmm ei ole kyllä väreissä mitään ennen näkemätöntä? Hieno reissu varmasti ollut ja kyllä ne jotkut kirjolohetkin osaavat hypätä metrin korkeuteen niin Suomessa kuin Sloveniassakin... Toki luonnon kalat ovat useinmiten parempia siiman päässä...

KommenttiKalanKaveri - 23.08.2010

Väreissä ei tosiaan mitään radikaalia eroa ole suomen kirjolohiin, suurimmat erot näkyivät selässä joka oli kirkkaampi kuin suomalaisilla serkuillaan.
Tästä johtuen ei edes noinkaan kirkkaissa vesissä sopivassa virrassa huomannut ilman polaroideja ja tarkkoja silmiä yhtään kaloja.

Ja tuossa kun kattelin miten noi istutustoimet noilla menee, niin sen verran löysin tietoa että kalat toimittaa Bledin kalanviljelylaitos joka ei viljele kirjolohta. Mutta en sitten tiedä tuodaanko sitä jostain muualta. :p

Kommenttistupe10 - 23.08.2010

Selän kirkkaus johtuu veden kirkkaudesta . Mutta kyllä ton istariksi tunnistaa.Komea kala silti!

Kommenttiblatva - 24.08.2010

Savalla on muistaakseni paljonkin istaria. Itse kävin pari vuotta sitten ja kirjoa, rautua ja taimenta oli helposti bongattavissa. Sava ei ole kai erityinen marmoritaimenen paikka, vaan esim. Soca. Toisekseen kyllähän kirjo noissa veissä myös aivan luontaisestikin lisääntyy, mutta eiköhän KalanKaverin kaveri ole istari ainakin ulkonäöstä päätellen.

Se mikä toki näissä kaloissa on kovin erilaista meikäläisiin verrttuna on elinolosuhteet. Vaikka Sava lähtee järvestä on senkin vesi happirikasta ja viileää. Itse järveen laskee useita vuoristopuroja/jokea ja heti Savan alkupäähän laskee luonnonsuojelualueelta isohko (marmoritaimenia vilisevä :) joki. Kalat on paljon energisempiä ja C&R tuntuu luontevammalta kuin meikäläinen +24 rehevöityneen veden henkitoreisen pullaistarin elvyttely... Noi lähtee kuin ohjus kunhan koukun irrottaa ja on muutaman minuutin päästä taas ruokailemassa.

Eli onnea kaloista! On noi upeita vesiä kalastaa. Savallakin pääsi seuraamaan kuinka päivällä kalat lymyää aivan rannassa puskien alla tai jossain sillan varjossa eikä ota sitten mihinkään ja illan hatchingillä ilmassa on yhtäaikaa useampia yli 50 cm komistuksia, jotka ottavat pinturiin, kunhan löytää oikean sidoksen ja koon.. Voi niitä sydämentykytyksiä.. :)

Kommenttimasi_hast - 25.08.2010 (Muokattu 25.8, 18:23)

Kyllä Sava Bohinjkalle kalaa istutetaan, kuten moneen muuhunkin suosittuun kalastuspaikkaan Sloveniassa. Joessa on kuitenkin myös luomukirjolohia, ne erottaa kyllä tuoreista istareista helposti sekä käyttäytymisen että evien perusteella. Vanhat istukkaat ovat sitten tietysti jo parempieväisiä ja pistävät vastaankin paremmin ja on vaikeampi erottaa luomusta. Uskomattoman hieno jokihan se on ja mukava paikka kalastaa, varmasti ollut hieno reissu!

Nuista kroatian paikoista olisi ollut mukava nähdä hieman kuvia enemmän, joten laitahan lisää jos niitä on, niistä en hirveästi ole nähnyt kuvia.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?