Varisjoki, Kuusamo | 25.6.2011 18:00

KommenttiErnesti - 27.06.2011

Juhannuksena hyvin valvotun yön jälkeen lähdimme kello viiden aikaan, ihan mielenkiinnosta lähijoelle katsomaan, näkyisikö siellä tuikkeja tai kalastajia. Perille päästyämme yllätys yllätys ei kalastajia näkynyt. Menimme sillalta katsomaan majailisiko sillan alla kaloja, koska yleensä siellä olimme niitä nähneet. Ensin havaitsimme pari pienempää harjusta iloisesti tuikkien. Niitä vähän aikaa ihaillen siirryimme keskemmälle siltaa. Tässä kohtaa huomasimme noin plusmiinus 40cm harjuksen olevan siltapilarin vieressä. Siinä sitten ihailtiin kaloja, jokea ja maisemia. Tämän jälkeen suuntasimme takaisin mökille ja pistettiin unta palloon.

Seuraavana iltana lähdimme sitten tositoimissa joelle. Taas tilannekatsaus sillalta ja sitten välineet kuntoon ja kalalle. Menimme ensin sillan yläpuolelle. Itse sidoin tapsiin pienen mustan pinturin, kun taas kaverini laittoi siimaan Skaterin. Itse sain perholla pari alamitta harjusta ja kaverinikin sai hyvin kalaa myös. Siirryin toiselle puolen siltaa ronkkimaan reunamonttua mustalla liitsillä, mutta en sieltä saanut kontaktia kaloihin. Päätin lähteä takaisin sillan yläpuolelle, missä kaverini virpoi. Sain noin 3 harjusta liitsillä, yllätyin kun pienetkin harrit ottivat äkäisesti isoonkin perhoon. Yksi kala oli mitallinen, mutta päästin sen takaisin kasvamaan. Kaverini sai myös samasta kohtaa pinturilla muutamia harjuksia ja siikoja.

Vaihdoin rannalla liitsin Skateriin ja sain narrattua siihen roimasti alamittaisia harjuksia. Joen reunassa oli varjoisampi kohta, jota päätin kokeilla. Ensimmäinen heitto ja kala kiinni. Siinä väsyteltyäni huomasin sen olevan hyvän kokoinen siika n.35cm jonka päästin myös takaisin. Oli todella mukavaa kun harjukset ottivat pinturiin hyppien välillä todellakin korkealle :). Siirryin sillan juureen, kun kaverini koukutti ylempää mitallien harrin ja oli todella hymyissä suin, kun sai ensimmäisen mittaharjuksen. Tämän otimme mukaan ja sen jälkeen pidimme pienen tauon. Söimme eväitä ja juttelimme niitä näitä. Tauon jälkeen menimme sillalle ja muutama kala siellä näkyikin. Sitten ajattelin, että olisiko samassa paikassa kalaa kuin edellisyönä. Sama harjus siellä loikoili, sillan alla, samassa paikassa. Kalalla oli kyljessään joku valkoinen täplä, josta tajusimme sen olevan sama kala. Ryntäsin sitten sillalta alas, kaverini jäi sillalle seuraamaan kalaa. Ensin kokeilin Skaterilla. Tein noin 20 uittoa kalan edestä, päältä, takaa ja sivusta, mutta ei se sille kelvannut. Noh, päätin mennä vaihtamaan perhoa. Siinä pällistelin rasiaani ja mietin että minkä siiman päähän löisin. Kaverini ehdotti pinkkiä liitsiä, naurahdin ja mietin uudelleen. Päädyin punaisella päällä varustettuun mustaan liitsiin. Ja uutta yritystä, kaverini neuvoi sillalta, että heitä pitempi, enemmän oikealle ja niin edespäin. Liitsi vipelsi kalan ohitse monta kertaa, luulin jo ettei kala ota ollenkaan, sitten kaverini neuvoi heittämään kalan sivuun ja uittamaan sen ohitse, tämän tein, mutta kala ei reagoinut. Heitin kalan vasemmalle puolelle, sen ylitse, uitin liitsin kalan kohdalle ja annoin sen vaan uida siinä. PAM ja samalla kaverini huusi sillalta, että nyt se otti. Siinä sitten vedettiin, minä toiseen suuntaan ja kala toiseen. Kaveri juoksi sillalta jokeen ja otti haavin. Kalaa ei tarvinut väsytellä kuin puoli minuuttia, kun se antautui.JES!! Fiilis oli uskomaton, tuntui kun olisi lentoon lähtenyt. TUNTUI TODELLA HYVÄLTÄ.

Rantaan päästyämme sitten mittasimme kalan, tulokseksi tuli 41cm. Räpsimme kuvia ja fiilikset olivat korkealla. Olen saanut isompiakin harjuksia, mutta tässä kalassa oli jotai erinlaista, mikä sai mielen vieläkin paremmaksi.
Tämän jälkeen kalastimme vielä muutaman tunnin, ja harjukset olivat todella heikkona tähän mustaan liitsin illalla, onnistuimpa koukuttamaan yhden särjenkin :DD. Oli todella mukava ja onnistunut reissu kaikin puolin. Hyvää kesää ja kireitä siimoja! :)
ps. Pahoittelen kuvien laatua, ne ovat otettu kännykällä

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?