Kummaenon latvoilla,siellä sun täällä | 23.6.2011 13:05

Kommenttistupe10 - 01.07.2011

Kesän yksi kohokohdista. Reissu lappiin kaveri porukalla.

Serkku tuli kahden kaverin kanssa etelästä ja nappasi minut Kokkolasta kyytiin. Matka autossa sujui mukavasti. Perhojakin tuli sidoskeltua jonkin verran. Poikettiin Ranuan kautta hakemassa vene matkaan. Ilman venettä olisi edessä ollut todella uuvuttava patikka matka.

Laskimme veneen vähän ennen Kilpisjärveä vesille. Rinkat sun muut tavarat veneeseen ja menoksi!
Edessä oli päälle 20km matkaa veneellä jokea pitkin. Kun olimme päässeet veneellä joelle,huomasimme tulvan. Vesi oli todella korkealla ja likaista (haisi erikoiselle). Pinnalla kulki paljon roskaa. Alku ei siis ollut lupaava. Matka jatkui. Matka sujui kohtuu mallikkaasti. Vähän joutui reittiä etsiä ja kerran kantaa vene pienen harjun yli. Näin oikaistiin muutamia kilometrejä.
Keli oli todella tyyni! Mutta kalojen pintakäyntejä ei näkynyt lainkaan. Liekö tulva pistänyt kalat piiloon.

Matka veneellä sujui siis ongelmitta. Vedimme veneen rantaan. Päätimme,että emme jää kalastamaan tulvaiseen jokeen, vaan patikoidaan n.10km päässä sijaitsevalle järvelle. Patikkamatka oli TODELLA raskas! Mutta maisemat olivat mahtavat! Alkumatkaan maasto oli vaikeaa kuljettavaa,mutta kun koivikko ja pajupusikot oli ohitettu, matka sujuikin mukavasti. Paikoin oli alle polviin ylettyvää pusikkoa. Sopuleita näkyi paljon. Hauskoja otuksia. Ikään ennen en ole nähnyt.

Keli pysyi hyvänä koko matkan. Kuuma oli ja hiki valui.
Pian näkyikin jo ensimmäinen järvistä . Tuikkeja oli valtava määrä! Meillä oli kuitenkin toisella järvellä sijaitseva mökki etsittävänä. No minulla oli kova halu jo kalaan ja päätin suunnata järven rantaan, serkku ja Santtu tuli perästä. Väsy unohtui kokonaan! Vaikka yön yli oli patikoitu. Same päätti lähteä etsimään mökkiä. No ensimmäisen järven rannasta se näkyikin.

Nyt äkkiä kamat päälle ja tuikkien ääreen. Tuikkeja oli paljon, mutta mihinkään ne ei tarttunut. Minulla oli ainoastaan yksi tärppi ja se oli siinä. Ei tiedetä mitä kalat olivat. Veikkaan että siikoja ja harjuksia.
No nälkä yllätti. Päätin serkun kanssa syödä jo yhden aterian. Santtu päätti lähteä mökille.

Ruoan jälkeen kokeilimme vielä vähänaikaa, mutta rupesi tuulemaan. Päätimme siis itsekkin lähteä mökille päin. Mökillä kaverit olivatkin jo järven rannalla viskomassa. Tuikkeja oli täälläkin hirveästi!

Uudella innolla taas yrittämään. Same oli juuri saanut viidellä peräkkäisellä heitolla harjuksen ja Santtukin oli saanut pari. Kaikki yli 40cm. Tästä innostuimme! Sidoin siimanpäähän klinkin. Eka heitto ja hetken odotus. NAPS! Ekalla heitolla tärppäsi komea harjus. Mittaa 39cm (oli pienin tältä järveltä). Varsin lupaava aloitus.
No kalastus jatkui ja harjukset purivat pinturiin jatkuvasti. Kokoajan oli jonkun vapa mutkalla.
Pian rupesi tuulemaan ja aallot valtasivat järven. Päätimme mennä nukkumaan.

Heräsimme seuraavana päivänä päivällä. Järvi aaltoili. Kukaan ei vaivautunut kalaan. Vietimme aikaa mökissä.

Jonkun tunnin päästä astuimme ovesta ulos ja päätimme lähteä yrittämään. Mitään en saanut. Tai en ainakaan muista saaneeni. Eikä muillakaan tärpännyt. Takaisin mökkiin.
Suunnittelimme,että kävisimme lähijärvillä kalassa. Same ja Santtu toisella järvellä ja minä ja serkku toisella.

Lähdimme serkun kanssa matkaan jälkeenpäin. Matkalla huomasimme pienen poukaman joka oli tyyni. No tottakai siellä näkyi tuikkeja. Menimme kuitenkin rantaan liian innolla ja kalat katosivat. Jatkoimme toiselle järvelle. Tuuli oli kova ja kylmä. Saimme pari harjusta. Ei siitä sen enempää. Lähdimme takaisin mökkiä kohti ja matkalla päätimme kopaista poukamaa. Minulla tarrasikin komea 43cm harjus. Ylös tuli. Tämän otimme ruokakalaksi. Pian tulikin toinen vähän pienempi. Tältä kalalta puuttui toinen silmä kokonaan. Oli varmaan poikasena menettänyt. Erikoinen tapaus. Silmässä oli vain kuoppa joka näytti terveeltä.
Päätimme mennä mökille. Mökillä paistoin harjuksen ja hyvää oli! Same ja Santtukin saapui pian. Hekin olivat saaneet harjuksia joista isoin 44cm. Tuumasimme mennä nukkumaan.

Heräsimme taas seuraavana päivänä myöhään. Järvi aaltoili jälleen. Eli taaskaan ei ollut kiire kalaan. Rauhassa sai syödä ja viettää mökissä aikaa. Pihalla huomasin järven rannassa yhden tyynen kohan ja tottakai siinä tuikki! Menimme serkun kanssa siihen ja saatiin muutamat harjukset mieheen. Takaisin kasvamaan kaikki. Takaisin mökille ja siellä Same ja Santtu valmistautui kalaan lähtöön. Same kävi heittämässä 4 heittoa rannassa ja haavitti 3 harjusta, totesi että kala on otillaan ja palasi mökille. Santtukin sai muutaman harjuksen. Kaikki 40-45cm.

Suunnittelimme mökillä paikan vaihtoa. 6km patikointia Joen alulle. Matkalla oli yksi järvi jossa kalat tuikkivat. Kokeilimme hetken,mutta mitään ei tullut. Jatkoimme matkaa joen alulle (en muista paikan nimeä).

Pääsimmekin perille piakkoin. Päätimme jättää leirin pystyttämättä ja suunnata kalaan. Sain heti alkuun pieniä harjuksia ja niin muutkin saivat. Pientä harjusta oli paljon. Sain yhden pienen taimenenkin. Ylempänä Same oli saanut 35cm taimenen ja Santtu n.45cm harrin. Same palasi leirille ja muut jäivät kalaan. Lähdimme tutustumaan ylemmille osuuksille ja sain yhden kosken loppuliu-usta pari harria ja reipas kolmekymppisen taimenen. Päätimme palata leirille. Matkalla huomasin pienessä lammessa tuikkeja,mutta kaverit eivät uskoneet niitä kaloiksi. Menimme siis leirille. Same olikin kasannut teltan pystyyn. Hienoa!
Vähän evästä rinnan alle ja nukkumaan.

Seuraava päivä. Kello oli taas jonkun verran. Kellosta ja päivistä meillä ei siellä ollut tietoa.
No serkku herätti aamulla. Oli kuulemma tyyni keli! Vain minä reagoin tähän. Santtu ja Same jäivät jatkamaan unia. Pian tuuli kuitenkin alkoi. Kävimme serkun kanssa kalassa ja saimmekin pieniä harjuksia. Palasimme leirille päin ja taas näin pikkulammessa tuikin. Päätimme mennä kokeilemaan. Muutama heitto ja nappasi. RAUTU! Niitä tulikin lisää. Tosin koko oli pientä. 20-30cm. Yksi isompi kävi kokeilemassa (n.40cm). Ihmettelimme miten niin pienessä lammessa oli rautua. Tai ylipäätään edes kalaa.

Palasimme leiriin ja kerroimme kavereille asiasta. Oli ruokailun aika. Sen jälkeen tuumimme taas minne menisi kokeilemaan. Santtu ja Same päätti lähteä tunturia ylös kokeilemaan yhdelle lammelle rautua. Minä ja serkku suuntasimme toiselle järvelle. Matkalla kokeilimme kaikki vielä pientä lampea ja rautua nousi. Koko oli vain sitä samaa 20-35cm. Eli pientä. Maksimi koko lammella on varmaan 40cm tai vähän vajaa. No kaverit jatkoivat ylemmälle lammelle ja minä serkkuni kanssa toiselle.

Paikanpäällä kalat tuikkivat! Olimme innoissaan. Saimmekin heti alkuun kontaktit pinturiin. Ylös ei tullut. Pian minulla nappasi harjus pinturiin. Reilu 35cm. Tämän jälkeen tuikit katosivat.
Päätimme jatkaa järven rantaa alaspäin leiriin päin. Matkalla oli uusia paikkoja. Pieniä koskia ja hyvännäköisiä loppuliukuja. Yhdestä loppuliu-usta minulla nasahti liitsiit jykevästi! Peruke poikki. Ristimme sen taimeneksi. Harmitti! Pian sain lohdutukseksi 30cm harjuksen.
Päätimme taas jatkaa alaspäin. Pian tulikin hieman syvempi koski. Saatiin harjuksia kohtuullisesti. Pientä oli.

Serkku meni kosken loppuliukuun ja minä kokeilin vielä kiventakusia koskesta. Narutinkin yhden reipas 35cm harrin jonka päästin takasin.
Menin serkun luokse. Serkku rantautti juuri komean reilu 35cm harrin ja kertoi että +50cm harri oli juuri päässyt irti ja toinenkin iso. Lähdin itsekkin kokeilemaan.
Sain samantien reilu 40cm harrin. Pian sain VIIDELLÄ peräkkäisellä heitolla 40-45cm harreja.
Serkkukin narutti muutaman reilu nelikymppisen. Sitten minulla jysähti vähän paremmin. Rantautin 47cm harjuksen. Oma ennätys rikki! Mahtava fiilis! Saimme vielä lisää harjuksia ja pian päätimme suunnata leiriin päin. Otimme 3 harria ruokakalaksi.

Leirillä kerroimme kavereille hyvästä paikasta, sekä ennätysharristani. Tuli ilta ja päätimme suunnata porukalla vielä samaiseen loppuliukuun. Kaikki saivat heti harjukset! Ja Same veti komean 45senttisen.
Kalaa tuli ihan hyvin. Ei niin hyvin kuin aikaisemmin päivllä. Rupesimme kokeilemaan pinturilla. Santtu saikin pari pienempää heti alkuun. Same sai komean reipas 35senttisen myös. Itse pyydin tyhjää. Lopuksi serkkuni onnistui nappaamaan vielä komean 40senttisen harjuksen. Harjus nappasi upeasti nallepuhin hyppäämällä kokonaan ilmaan. Fiilikset tietenkin sen mukaiset.

Ajattelimme serkun kanssa lähteä leiriin päin. Same ja Santtu jäi vielä kalaan ja kävi ylempänäkin kokeilemassa. Matkalla leiriin keli kuitenkin tyynti. Näimme yhdellä niskalla tuikkeja ja yhden isommankin tuikin. Veikkasimme taimeneksi. Menimme yrittämään. Veden pinta muuttui rasvatyyneksi. Tuikkeja näkyi. Saimmekin muutamia harjuksia, itse narutin yhden reilu 40senttisenkin. Päätimme vielä palata loppuliukuun. Kun pääsimme perille, rupesi taas tuulemaan. Pian Same ja Santtukin saapui ylempää loppuliukuun. Hekin olivat saaneet muutamia harjuksia.

Päätimme kaikki lähteä leirille. Leirillä teimme trangialla vielä jokaisella maittavat annokset. Väsymyskin rupesi jo porukassa näkyä. Kaikki muut paitsi Santtu päätti mennä nukkumaan. Yöllä helikopteri lensi leirimme yli edestakaisin kerran.

Nukuimme jälleen myöhään. Santtu oli saanut loppuliu-usta komeita harjuksia pinturilla ja isoin 46cm. Isompi oli ollut vielä kiinni. Päätimme syödä ja ruveta laittamaan leiriä kasaan. Edessä oli pitkä n.15km patikkareissu veneelle. Heti alkuun satoikin pitkään vettä kaatamalla ja ukkonen jyrisi, rakeitakin satoi! No eteenpäin päästiin kuitenkin kohtuu vauhdilla. Moonta tuntiahan siinä kului. Myöhään yöllä olimme veneellä. Paikanpäällä huomasimme, että Santun vapaputki oli tippunut ja vapa tietysti sen mukana. Takaisinpäin ei kuitenkaan enään jaksanut mennä etsimään. Vapa siis jäi sinne. Söimme 2 makkaraa mieheen ja muuta evästä.

Oli aika lähteä veneellä takaisinpäin. Reilu 20km matkaa edessä. Vesi oli laskenut lähes normaalille korkeudelle ja oli kirkasta! Muutamia tuikkejakin näkyi. Matkalla oli 3 koskea. Jokaisesta Same ja Santtu yrittivät taimenta. 3 taimenta tulikin,mutta pieniä 20-35cm. Santulla oli reipas 45senttinen taimen kiinni.
Same onnistui vielä viimeisestä koskesta saamaan komean 46cm harjuksen. Matka jatkui veneellä ja yö muuttui aamuksi. Oltiin yhdeksältä aamulla veneenlasku paikalla.

Tästä suunta muonioon kauppaan. Päätimme ostaa vuorokauden luvat joelle ja yrittää lohta. Menimme mökille yöksi. Herätys oli kahdelta yöllä. No kuitenkin heräsimme jo ennen kahtatoista ja olimmekin jo aikaisin matkassa. Suuntasimme pyssykorvaan. Lohta ei tullut. Pari harjusta vain. Yksi lohi näkyi veneen perässä,sekä muutama läiskäytys kuului. Onnistuin vielä Parkajoessa katkaisemaan Loop Multi vapani.

No oli aika lähteä kotia kohti. Reissu oli upea! Hyvä mieli jäi.
Kiitokset Jannelle, Samella ja Santulle reissusta!!
15 Heinäkuuta pääsen vielä kaverin kanssa Rostolle. Upea kesä! 2 lapinreissua.

Tuomas

Kommentit

KommenttiHarri.P - 03.07.2011

Olisitte kokeilleet sitä lohta täältä Kolarin kohdalta ;). Kaikin puolin vaikuttaa, että oli aivan onnistunu reissu. Ilo lukea tälläisiä, vaikka toisaalta itse olen kateellinen kun en pääse moisille reissuille. Onnea komeista harjuksista ja rauduista. Plussaa kuvista!

KommenttiTane - 04.07.2011

Kommeita on

Kommenttikirjokiiski - 04.07.2011

Kyllä on teillä mahtava reissu ollut! Mukavaa kun jotkut jaksavat kirjoittaa näin hyviä päiväkirjamerkintöjä. :) Upeat kuvatkin vielä! Onnittelut onnistuneesta reissusta.

Kommenttizlink - 06.07.2011

Hyvä että lisäsit reissusta tarinan! :) Itse en olisi jaksanut/muistanut näin hyvin kirjoittaa... Multa saat sitte kuvia jossain vaiheessa. Oli kyllä mahtava reissu! Ensvuonna uusiks ;)

Kommenttistupe10 - 07.07.2011

Kiitoksia vain.Joo reissu oli kyllä todella hyvä! Perhovavan katkeaminenkaan ei enään haittaa,kun uusi osa on saatu jo :).

Jäihän tuosta tarinasta melko paljon puuttumaan,mutta näin tälläkertaa.Joo mietitään mihin ensikesänä!Voisin itekkin lähettää sulle kuvia pian.

Tuomas

Kommenttiperholla pyytävä - 26.07.2011

Meleko jotkyjä nuo kalat tuolla lapissa.Onnea vaan teille kaloista:)

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?