Vantaankoski (Vantaa) | 26.7.2011 00:00

Kommenttisamikala1 - 01.08.2011

Yöreissu ajateltiin kaverin kanssa vanttikselle tehdä. Lähtö 21.00 kotoa lämpimässä ja kosteassa säässä, tuntui kun olisi jossain välimeren alueilla :). Pyöräilylenkki vantaankoskelle kesti noin puolituntia. Perillä otimme pienet iltapalakebabit kioskilta ja kävimme katselemassa vähän paikkoja. Taan oli niitä "Pizza Enricoja" siellä ongella ja taisivat jotain saadakkin -_-. Hieman voisi kyllä ruveta tehostamaan sellaista mitätöntä asiaa kuin KALASTUKSENVALVONTA. Mutta ei siitä sen enempää. Luvat kännykällä ja tositoimiin! Aloitus mustakosken niskalta. Vesi oli niin matalalla että pystyin kahlaamaan lähes keskelle mustakoskea, kalastaakseni kiventaukset ja muntut, ei elämää. Ei kaverillakaan ollut liiemmin nyppinyt niskalla, joten suuntasimme vantaankosken loppuliuulle. Täälläkään ei kalatapahtumia, lukuunottamatta lukuisia särkiä, joita jäimme ihan huviksemme narraamaan pienillä larvoilla. Kun särjen tulo ehtyi alkoikin kello lähestyä jo sitä varsinaista ottiaikaa eli kello 00.00. Aika siirtyä viimeöiden hot-spoteille. Kalastelimme hetken myllyn yläpuolta jonka jälkeen siirryimme sen alapuoliselle poolille. Pidimme evästauon ja kaveri ajatteli "ihan läpällä" kokeilla harmaata salakka streameria myllyn poolissa. Naureskelin ja ajattelin että ei ne istarit siihen innostu, mutta eipä aikaakaan kun poolilta kuului KALA! Kovien syöksyjen ja komian hypyn jälkeen, tarkalleen mitattuna 46cm taimen antautui haavittavaksi harmaa striimeri suupielessä. Perkule ei mulla tollasia perhoja tietenkään mukana ollut. Täytynee kokeilla joku kerta vaikkapa tinseleitä. Nopea kuvaus, punnitus haavissa ja kala takaisin koskeen. Heittipä vielä pyrstölliset vettä naamalle hyvästiksi :). Tästä uutta puhtia saaden suuntasimme nimeltämainitsemattomaan kalapaikkaan. Siima laskeutui virtaan ja kun sen oli tarkoitus sieltä nousta uutta heittoa varten, joku esitti vastalauseen siimanpäässä. Pimeys esti tunnistamasta kalaa taistelun aikana, mutta lopulta sain kalan hilattua rantaan haavittavaksi. Taimenhan se! Ja isompi! mittaa oli noin 55cm. Nappasin sivuperukkeessa kiinni olleen redtagin irti kalan leuasta ja suoritimme muuten samat toimenpiteet kuin ensimmäisenkin kalan kanssa. Kylläpä tuntui hyvältä.
Tästä alkoi hetken kestänyt tyhjä sessio. Ei edes nypyjä. Kehäkolmosen poolilla sain ylös yhden kirjolohen, ja kaveri toisen taimenen. Kummatkin laskettiin takaisin.
Pikkuhiljaa alkoi väsy painamaan ja oli aika suunnata kotia kohti.
Olipahan muuten loistava reissu! :)

Kommentit

Kommenttisamikala1 - 02.08.2011

Alussa on pari kirjoitusvirhettä.

Kommenttieemail - 05.08.2011

Onnee kaloista!

Kommenttilarvastelija - 09.08.2011

Ihan ok juttu kuvailla samaa kalaa eri kalastajan käsissä....Nimittäin 3. ja 5. kuvien kalat.

Kommenttijekkumaisteri - 09.08.2011

Asiasta viidenteen, niin onkos kukaan muu tavannut vantaankoskella peilikarppeja?Itse bongasin eilen sillalta katellessani 7-10kg karpin möyrimässä.

KommenttiHenusteri - 19.03.2012

On kyllä jotain huijauksen makua tässä, selvästi sama kala kuvissa 3 ja 5. Tunnistaa tummasta läikästä mahassa. Eikä kyllä ole 55 senttiä nähnytkään tuo pötkö.

Kommenttisomna - 08.09.2012

Ne karpit on minun sinne viemiä. Vanhimmat jo lähes 15v sitten vietyjä. Tuoreimmat viety 2011. Peili ja suomukarppeja siis. Suurimmat istukkaat olleet jo reilu 3kg painoisia vantaankoskelle viedessä...

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?