Hammonjoki (Hollola) | 14.8.2011 11:56

KommenttiLiukkoRa - 16.08.2011

Oli Samin kausiluvan viimeinen päivä. Sen kunniaksi lähdimme Hammonjoelle harjuksia kiusaamaan. Tulimme jo tutuksi tulleelle ylä-alueelle, jossa oli myös kaksi muuta autoa. Porukkaa siis oli meidän lisäksi. Virittelimme ensin tavarat pöydälä, hieman keliä arvioiden. Sami laittoi pienen muurahaisjäljitelmä, itse laitoin aiempina kertoina hyvin toimineen koppakuoriaisjäljitelmän. Sami sai heti ensimmäisillä heitoillaan yhden pienen harjuksen, mittaa noin 5cm! Sami heitteli vielä samassa paikassa noin 5minuuttia, muutamia tärppejä saaneena.

Jatkoimme matkaa montu reunalle. Montussa oli kalastamassa muuan kanadalainen, jolla oli jonkinmoinen japanilainen viritelmä, johon kuului vain vapa, jonka kärkeen oli sidottu vavan mittainen peruke. Toinen kalastaja kertoi että hän oli saanut jossain vaiheessa hyvinkin kalaa viritelmällään. Hän kertoimyös, että pidemmällä oli ollut paljon isoja harjuksia. Sinne siis.

Paikalle mennessä saimme useita pikkukaloja, jotka päästimme takaisin. Sami jatkoi matkaa pidemmälle, itse jäin vielä montun reunalle heittelemään. Sain montusta heti ensimmäisellä heitolla n.25cm harjuksen. Harjus otti riikunkukko-runkoiseen nymfiin. Sain kyseiseltä paikalta vielä 2harjusta, molemmat alle 20cm. Hammolla oli poikkeuksellisen paljon pientä harjusta tänään. Harjuksien koko oli tänään 3-35cm.

Sami oli saanut varmaan ainakin kymmenen harjusta, kaikki olivat alamittaista. Sami oli yrittänyt kahta isoa jytkyä, jotka olivat aivan jalkojemme juuressa. Kala oli todella iso Hammon mittakaavassa! harjus ei kuitenkaan ottanut mihinkään. Sami vaihtoi samanlaisen muurahaisen, kuin mikä hänellä oli alussakin, mutta tässä oli isommat pallukat ja tuuheampi häkilä.

Sami heitti perhon veteen. Heti kiinni ja karkuutus. Sama rumba jatkui seuraavan 15minuutin ajan. Syylliseksi epäilimme liian isoja pallukoita, jotka ilmeisesti tukkivat koukun kidan. Sami sai perholla ylös vain muutamia kaloja, nekin pieniä harjuksia taikka nieriöitä. Palasimme takaisin syvempään kohtaan. Päätimme kalastaa peltoaukean vielä kerran, jonka jälkeen lähtisimme alueen toiseen erittäin ryteikköiseen päähän. Saimme vielä noi 10harjusta. Suurin osa tuli kanadalaisen kehittämälle tekniikalla, jota en nyt tässä erikseen rupea selostamaan.

Kävelimme aluetta ylöspäin. Sami näytti Hammon vakiokävijänä paikkoja, jossa on yleensä kirjolohta tai missä nieriät kutevat. Ylöskävellessämme saimme 2nieriää. Huomasi että näillä kohdin ei ollut kukaan kävellyt pitkään aikaan, sillä ruoho oli ottanut alueesta vallan. Missään ei näkynyt polkuja. Käännyimme vasta alueen loppumiskyltillä, jossa näimme muutamia nieriöitä. Takaisin tullessa, Sami näytti yhden montun missä oli yleensä isoja nieriöitä. Sami uitti perhon monttuun. Monttu oli noin 1,5metriä syvä, ja sen päällä oli paljon kasvustoa. Täydellinen paikka siis kaloille. Näimme ison tumman hahmon. Samassa se teki syöksyn, ja Samin vapa taipui. Sami vain sanoi että nyt on iso nieriä kiinni. Iso se olikin. Noin 20cm pitkä ja erittäin pulskassa kunnossa oleva purtsari. Takaisin tullessa saimme vielä yhden nieriän.

Meillä oli vielä noin tunti aikaa. Ajattelimme käydä vielä ala-alueella, mutta hylkäsimme ajatuksen kelin ja ajan vuoksi. Pidimme evästauon, jonka jälkeen jatkaisimme kalojen narrausta. Saimme vielä useita pieniä harjuksia ja nieriöitä. Vesi oli todella kirkasta ja matalalla, sillä Hammon syvimmässäkin kohdassa näki moitteettomasti kaikki kalat ja pohjan muodot. Lopputulos: 47jalokalaa, ei yhtään 'roskakalaa'.

Kommentit

Kommenttieemail - 28.08.2011

Ihan kivasti on näemmä kaloja tullu:)

KommenttiLiukkoRa - 28.08.2011

Juu. Kyllä Hammolta yleensä sitä kalaa tulee.

Kommenttilappifriikki2000 - 03.10.2011

Millanen nymfi? Kuvateksti oli hauska "Vettä. KIRKASTA ON!" :D

KommenttiLiukkoRa - 03.10.2011

Nymfi oli ihan perussettiä. Mustasta kukon häkilästä revittyjä siikasia pyrstönä, riikinkukkoa runko, kierre kuparia, rintakehä punaista kettua. Nyt tähän aikaan vuodesta Hammolla toimii parhaiten räikeät perhot.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?