Jockfall ja Finnijoki | 5.7.2012 21:03

Kommenttistupe10 - 11.07.2012

Nyt on reissu takana.

Ihan ok reissu, vaikka valitettavasti kalastus painottuikin virvelillä lohen tavoittamiseen.
Saavuttiin Jockfalliin torstaina yöllä 1:00 aikaan. Teltta ja leiri pystyyn ja sen jälkeen joen rantaan katselemaan. Kalaa näkyi heti ja sillalle mentäessä mies käveli meitä vastaan 6.3kg lohen kanssa. Ensivaikutelma hyvä! Kello oli n.3:00 ja oli aika mennä nukkumaan. Aamulla kahdeksan maissa ylös. HÖH. Kahvila aukeaa vasta 9:00, eli lupia ei vielä saa. Hyvin ehti tekemään aamutoimia ja laittamaan kalastuskamppeet kasaan.

Kello on yhdeksä, ja luvat saa haettua! Heti lupien jälkeen innolla kalaan. Lusikkaa heittämään..
Ukkoa oli rannassa hyvin ja parilla miehellä oli ollut lohi siimanpäässä. Hyvin tuli heittovuoroja jokaiselle.
Hauskaa oli että kalaa näkyi kokoajan ja fiilis pysyi korkealla. Päätin siirtyä "rotkopoolin" rannalta ylemmäs kallion kärkeen heittämään. Vartin heittelin niin posahti! Hyvän kokoinen lohi kiinni! Huusin kaverille innoissani ja hän rupesi säntäilemään ympäriinsä innosta. Kaksin käsin sai pidellä vavasta ja nojata taakseppäin. Kelasta jarru täysillä, mutta kala vei silti siimaa. Sitten se tapahtui. koukut oikeni ja minä lensin kalliolle perseelteen. IRTI!

Vähän harmitti, mutta fiilikset korkealla! Ensimmäistä kertaa oli lohi kunnolla kiinni. Aikaisemmin jäänyt vain tärppeihin. Vähän yli 10sekuntia tuota hupia kesti.Jatkoin heittelyä samassa kohtaa jonkin aikaa, kunnes palasin taas rotkopoolin heittorannalle. Miehet kyselivät mitä tapahtui. Otettiin kaverin kanssa tavarat ja lähdettiin syömään.

Ruokailun jälkeen harria kalastamaan alemmas! Vaikeaa oli vitosen vehkeillä. Harreja ei kuulunut. Päätin laittaa heittokohon ja perhon virppaan. Yläperhoksi pupa, jos lohi ei olekaan otilla. No lohta ei tullut, mutta harrit ottivat välillä pupaan. Pieniä n.20cm mittaisia. Kalastettiin sitkeästi kauan, mutta ei tullut loheen kontaktia. Täälläkin niitä kyllä näkyi! Yhden niemen nokan vieressä oli hyvännäköinen paikka ja siinä kävi lohet pinnassa aivan rannan tuntumassa. Perhon olisi saanut siihen kohtaan uimaan pitkäksi aikaa!
Päätettiin lähteä syömään!

Jälleen ruoan jälkeen kalaan. Tälläkertaa rotkopoolille taas lohta koittamaan. Kuulemma vain Ruotsalaisilla rokastajilla oli ollut kala kiinni. 4 kertaa niillä oli ollut kala kyljestä. Ihme porukkaa. Heittelivät painavaa lusikkaa, jossa kolmihaarakoukku alasilukassa ja yläsilmukassa. Ja kovaa nykimistä pohjia pitkin oli uitto. Ei niille kukaan viitsinyt käydä sanomassa. Jossakin vaiheessa rupesi lentämään kaljatölkkejä jokeen ja pekonisiivuja rannalle. Yksi Suomalaisista päätti ilmoittaa valvojille. Eivät tulleet paikalle, mutta tiesivät henkilöt. Seuraavana päivänä kaverit olivatkin puhuttelussa. No jatkuu.

Heiteltiin taas vuoron perään rannalla. Ei tullut kontaktia kalaan. Yhdelle miehelle nappasi kuitenkin lohi kiinni, näytti siltä että mies menee mukana, mutta siima katkesi.. Kello alkoi olla 3:00 ja Ruotsalaisen seurueen porukka alkoi olla humalassa ja osa kaatuili jo kivikolle. Päätettiin kaverin kanssa lähteä toiselle puolelle jokea, linjan alapuolelle kalaan. Pari lohta sielläkin näkyi, mutta ei kontaktia. Kello oli pian 5:00 ja lähdettiin linjan yläpuolelle odottamaan, että perhomies lähtee siitä pois. Pian se lähtikin ja päästiin heittelemään. Kello oli n. 5.30. Periaatteessa ei oltaisi saatu vielä siinä kalastaa, mutta ketään ei näkynyt, niin päätimme heitellä. Väsy alkoi painaa ja heittotoistoa oli tullut monta sataa.

Pian kuitenkin minulla jysäytti! Vastaisku! Yhtäkkiä siima löystyi. Ihmettelin.. Pian kala kuitenkin hyppäsi 10m päässä ilmaan ja näin lusikkani sen suussa. Taas nykäisy ja kiinnihän se oli! ISO KALA! 8-13kg. Aluksi se hieroi paikoillaan. Pian se päätti,että haluaa koskea alas! Perään piti mennä. Paha niemennokka alapuolella jossa korkeaa kalliota. 40 metriä siihen piti perässä juosta. Pari metriä enään, niin saisin nostettua siiman, ennenkuin se hiertää kallioon. No en ehtinyt.. Siima osui kallioon ja katkesi. Se oli jo niin lähellä! Jos olisin saanut siiman niemen yli, olisi väsytys ollut taas täysin eri. No ei voi mitään. Siimaa kelalla vähän yli puolet, en viitsinyt enään sillä heitellä. Lähdin leiriin hakemaan isän kelan ja vavan. Palattuani kalastettiin hetki vielä. Oli kuitenkin aika mennä nukkumaan. Ei tietoa paljonko kello oli.

Heräsin itse kahdeltatoista. Luvattoman pitkään uni venyi! Suihkuun ja uutta vaatetta päälle.

Käytiin laittamassa mulle kelalle lisää siimaa, 130metriä sitä meni. Sen verran kala vei mukanaan..
Oli se mahtava kala ja taistelua kesti jo minuutin! Päätettiin syödä ja lähteä sitten läheiselle finnijoelle kalastamaan harria. Vihdoinkin perhokalastusta! Sainkin heti alkuun nätin 35cm harjuksen ruokakalaksi. Lisäksi tuli pienempiä harjuksia. Isällä jysäytti lottoon parempi kala, joka paljastui rannalla kilon säyneeksi. Kouhuista hänellä jysäytti myös perholitkan pupaan. Sitten hän heitti samaan kohtaan lottoa ja pum! Mietittiin jo taimenta, kun kala ei näyttäytynyt, mutta jälleen sai rantautuksessa pettyä. Parikiloinen hauki tälläkertaa..

Minä päätin vaihtaa tinseliin. Mitään ei kuulunut pitkään aikaan. Lopuksi rannan tuntumasta kuitenkin jysäytti lujaa! Jälleen päässä pyöri kuva taimenesta, mutta haueksi se paljastui. Noin 2.5kg tuli rannalle. Tuuri kävi, että tapsi kesti, tinseli oli nimittäin kurkussa asti. Molemmat hauet pääsi muuten takaisin kasvamaan. Laadukasta kalastusta finnijoki taas tarjosi, ei tosin niin huimia saaliita,kuin ennen. Päätettiin ajaa takaisin Jockfalliin.

Kello 22:00 päästiin taas joen rantaan. Tällä kertaa toiselle puolelle tietenkin, kun puoli vaihtui.
Tapahtumia oli ollut paljon ja kerran oli lohta väsytelty jo rannan viereen asti, mistä oli päässyt sitten irti.
Heittelin itse pitkään ilman tapahtumia, parilla ukolla oli taas kontakti loheen. Pian minulla sitten taas jysäytti. Kala nousi heti pintaan läsäyttämään, mutta irtosi. Harmi. Se oli jo kolmas kontakti. Aamusta päätin siirtyä hivenen ylemmäs putouksen juureen kaverini kanssa. Yhden parinsekunnin kontaktin loheen sain vielä, mutta ei kaloja enään siimanpäähän saatu. Kokoajan niitä näkyi! Tälläkertaa olin meidän porukasta ainut joka sai lohen siimanpäähän. Ylös asti ei vain ikinä tullut. Kello oli 8:00 ja lähdettiin nukkumaan.

Aamulla minä olin ainut joka nousi aikaisin ylös. Oli kello tosin 10 jo. Kävin suihkussa ja virittelin perhovehkeet. Päätin mennä rotkopoolin yläpuolelle putouksen lähelle. Siinä on kaksi kallion nokkaa, joiden väliin muodostuu n.5m laajuinen lampare, johon tulee virrasta vaahtoa. Vesi pyörii tässä rauhallisesti. Tästä kohdasta saa harjusta ja siikaa. Sain kuulla paikasta edellisiltana ja pakko oli kokeilla. No tuikkeja siellä vaahdossa näkyi. Hauskan näköistä kun aivan valkoisen vaahdon läpi tulee ensin selkäevä ja sitten pyrstön kärki pintaan. Sidoin black gnatin siimanpäähän ja pientä 20cm harria tuli toistakymmentä. Välillä mittaharrikin, useimmat pääsi irti. Oli myös arviolta +40cm siika kiinni, mutta rantaan vedettäess rimpuili niin, että huuli repesi ja kala irti. Karkuutin myös toisen vähän alta 40cm siian. On niillä hennot huulet harriin verrattuna. Sain 3 mittaharria ja vihdoin sen siian. Vähän yli 30cm. 4 kalaa sain siis ruokakalaksi. Perkatessa kalojen mahat olivat pullollaan muurahaisia. Ja niitä rannalla vipelsikin menemään runsain mitoin.

Palasin leiriin, kello oli noin 15:00. suolasin kalat ja laitoin kylmiöön. Isä oli herännyt vasta ja kaveri oli vielä teltassa.

Pakkailtiin leiri kasaan ja päätettiin lähteä matkakoskelle. Oltiin siellä 18:30. Lohta oli kuulemma tullut hyvin. Lupia soitettaessa ilmeni,että kello 19:00 alkaa päivärauhotus joka kestää maanantaihin klo 18:00 .
Harmitti suunnattomasti. Suunnitelmat meni uusiksi. Päätettiin,että lähdetään lähemmäksi kotia johonkin kalapaikkaan. Mietittiin simojokea ja livojokea. Päädyimme kuitenkin kiiminkijoelle koitelin koskeen. Klo 23:00 luvat abc:ltä ja kalaan. Ekaa kertaa tällä koskella. Tutustimista siis oli. Nätti koski!

Mopopojat ja muut mersu autoilijat vain häiritsivät parkkipaikalla ja pilasi vähän fiiliksen. Musiikki pauhasi ja bassot kuuluivat kauas joelle. Kello oli 3:00 yöllä ja päätettiin että nukutaan nuotiolla hetki. Puolituntia oltiin unessa kunnes 2 poikaa hurautti skootterilla täysiä ohi. Ja pian takaisin päin. Perässä tuli kävelten letkä muita nuoria. Alle 15v oli varmasti. Kello oli 4. Mitä ne siellä enään teki? Ihme porukkaa. Mesotaan ja huristellaan skootterilla siltojen yli.

Päätettiin ruveta kalastamaan ja isä nappasikin siimanpäähän nuotion edestä kauniin 40cm luonnon taimenen. Takaisin pääsi. Pari muutakin kontaktia saatiin taimeneen vielä ja itse näin yhdellä niskalla ison taimenen tuikin. Veikkasin nousukkaaksi. Ei se mitään hyönteistä tavoitellut. Ensin tuli iso selkäevä pintaan ja sitten hitaasti pyrstön kärki. Komea näky. Kello oli 8 aamulla ja pakattiin kamppeet ja lähdettiin kotiin. Ihan ok reissu, vaikkei mikään kalarikas. Kaveri jäi harmittavasti ilman kaloja tältä reissulta, mutta kokemusta tuli. Vielä mahdollisesti yksi lapin reissu tulossa, jos saa järkättyä.

Blogiani saa käydä lukemassa täältä http://perhokalastus-stupe10.blogspot.fi/

Kommentit

Kommenttitiedostopörriäinen - 12.07.2012

Aikas monipuolinen kalastuspaikka. Minulle lohi on vielä vaan optimistinen unelma. ;)

Kommenttistupe10 - 13.07.2012 (Muokattu 13.7, 17:32)

On tuo aika monipuolinen. Koski ei ole, mutta kaloja on monipuolisesti. Tuo mainitsemani "vaahtokohta" näkyy tuossa ylimmässä kuvassa, minun vieressäni kallioiden välissä. :)

Kommenttifishfreak - 13.07.2012

Ihan hyvä että joku ilmoitti valvojille tuosta rokastuksesta, oon käyny tuolla -05 vuodesta lähtien ja nyt viimevuosina on näkynyt nuita paikallisia jotka heittää punttia ja repivät kaloja kyljistä kiinni.

Tuolla on muuten hyvä majapaikka kun lähtee siittä leirintä alueelta ylämäkeen ja tien päässä kääntyy vasemmalle, niin melkein heti oikealla on vanha koulu jota vuokrataan. viime kesänä yö maksoi 80 kruunua ja siellä on keittiö, pakastin, jääkaappeja, suihkut, saunat ym käytössä. Eurot käy, ja voi ostaa myös luvan sieltä.

Kommenttistupe10 - 13.07.2012

Joo on siellä koululla tullut majailtua. 9euroa yö taisi olla nyt. Nyt tosin oltiin teltassa yötä.
Plussaa koulussa on juurikin tuo keittiö,sauna ja peseytymistilat. Hinta on naurettavan halpa!

Kommenttistupe10 - 13.07.2012

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?