Iijoki (Taivalkoski) | 30.7.2012 23:52

Kommenttiperhomati - 01.08.2012

Maanantai-ilatana ajoimme Taivalkoskelle mökille aivan kauheassa säässä. Mietimme matkalla,että pääsemmeköhän edes kalalle. Kun olimme perillä menimme vaan mökille nukkumaan kun satoi ja ukkosti.

Heräsimme tiistaiaamuna kahdeksan maissa ja huomasimme,että oli ihan hyvä kalastus-sää. Söimme ja lähdimme ajamaan Saarikoskea päin.

Perillä kävelimme parkkipaikalta Saarikoskelle. Vesi oli laskenu paljon viime kerrasta,joten odotukset saaliin saamisesta olivat korkealla. Kun tulimme rantaan minä aloin laittamaan perhoa ja veli menee niskalle yrittämään. Ei mennyt kauan kun veljellä oli iso taimen kiinni. Kala vaan vei perhoa miten halusi,välillä lähellä ja välillä vastarannalla,mutta sitten se väsyi ja kun se liukui haavia kohti,mutta se otti vielä viimesen pyrähryksen ja silloin se irtosi. Siinä vähän aikaa katottiin jokea ja voivoteltiin kun kala irtos.

Minä menin myös niskalle kalalle,mutta vähän alemmas niskaa. Isäkin ilmestyi niskalle ja alkoi kalastamaan. Ensinmäisellä heitolla isällä nasahti taimen. Taimen oli todella vilkas ja voimakas,mutta suostui lopulta haaviin. Isä mittas kalan ja päästi takaisin. Taimen oli 40cm. Sen jälkeen me joimme kahvit.

Minä menin samaan kohtaan mistä isä sai sen taimen. Kun olin kalastellu siinä jo jonkin aikaa kala yrittää perhoani,mutta ei pysyny. Uutta heittoa vaan ja heti kun perho laskeutuu veteen kala hyppää perhon perään,mutta ei tälläkään kertaa pysyny ja vielä uusi heitto ja taas kun perho laskeutuu veteen kala hyppää perhon kimppuun,tällä kertaa kala oli pitenpään kiinni,mutta irtosi silti. Sanoin isälle,että tulee se yrittää. Vähän ajan kuluttua kuulen molahduksen ja katson isään päin ja sillähän oli kiinni. Kala oli taas ihan hyvän kokonen ja voimakas kun ei meinannu millään väsyä,mutta kyllä isä sen sieltä sai ylös ja taimen oli 43cm pitkä. Isä laittoi sen takaisin.

Menin Saarikoskea vähän alemmas,mutta en malttanut siellä kalastaa kun oli semmonen tunne,että vielä siellä niskalla on kalaa. Menin takaisin niskalle nuotiopaikan eteen kun siinä oli hyvä kalastaa ja viskata.Veli oli vähän alempana. Kun kalastelin siinä veli tulee sanomaan,että sillä oli iso taimen selästä kiinni. Veli jäi sen jälkee myös siihen niskalle uudestaan. Ja kohta se huutaa,että kiinni! Taas oli hyvän kokoinen taimen siimanpäässä. Kala oli ovela ja yritti katkasta siimat menemällä kivien väliin,mutta onneksi ei siimat katkenneet ja pian saatiin taimen rannalle. Mittasimme kalan ja se oli 45cm. Päätimme ottaa sen kalan kotia savustettavaksi.

Palasin taas omalle paikalleni ja aloitin kalastamisen. Nakkelin perhoa ala-ja poikki virtaan vuorotellen ja kun nakkaan perhon alavirtaan ja alan uittamaan sitä kala käy yrittämässä,mutta ei pysyny. Näen poikkivirrassa hyvän kiventakusen ja päätin kokeilla sieltä,mutta se oli liian kaukana,mutta viimeinkin sain perhon sinne. Kun alan vetämään perhoa kala tarttuu ja siitä alkoi taistelu. Kala meni ensinmäisenä alavirtaan ja sitten ylävirtaan,mutta yhtäkkiä kala jää pohjaan örnöttämään ja on siellä kauan eikä suostu lähtemään,mutta sieltä se sitten lähti vetämään alavirtaan ja kohta se väsyi ja sain sen haavini. Kala paljastui 42,5cm pitkäksi taimeneksi. Perkkasin kalan ja pistin reppuun. Isä otti osan väsyttelystä videolle. Lähdimme mökille tämän jälkeen syömään ja sieltä sitten kotia.

Taas mukava ja hyvä reissu iijoelle. :)

Kommentit

Kommenttikirjomän - 04.08.2012

Voi niitä onnekkaita jotka noin vaan saa mittataimenia. Missä ite kalastan ei nyt niin hirveen hyvät taimenpaikat oo. Toki niitä välillä tulee mutta enimmäkseen kirjolohia=( Mutta onnea kaloista!

Kommenttikari koivukangas - 05.08.2012

Hieno taimen,muuten missä päin saarikoski sijaitsee.Olis kiva käydä kokeilee.

Kommenttiperhomati - 05.08.2012

Saarikoski sijaitsee Taivalkoskella.

KommenttiMeikäpoika - 07.08.2012

Onko kyseisellä koskella minkälainen tilanne luonnonkalan suhteen?

Kommenttiperhomati - 07.08.2012

Kyllä koskesta löytyy luonnonkaloja ja kyllä niitä joka kesä oon saanukkin.

Kommenttikari koivukangas - 05.09.2012

kiitos paikka neuvosta perhomati,itse olen nykyisin käynyt kipinän koskilla.Muuten olis tärkeetä palauttaa osa täysmitta kaloista, jotta kalaa olis joissa seuraavinaki vuosina.

Kommenttiaadubaadu - 01.10.2012

Oisko kertoa ottiperhoja iijoelle.Ite kävin heinäkuussa nii saaliina vain 1 hauki perholla.

Kommenttiperhomati - 07.10.2012

No erinlaiset zonkerit,tinselit,larvat ja nymphit. Pintaperhoista on pelannut Europa 12,Nalle-Puh,Coddar Caddis ja erinlaiset klinkit.

Kommentoi

Jos sinulla ei ole tunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy.

Olethan tutustunut Perhorasian sääntöihin?